Redaktionsrådet

Redaktionsrådet har i syfte att med sina respektive kompetenser bidra till Förskoletidningens utveckling, aktualitet samt kvalitet. 

Förskoletidningens redaktionsråd

Rådet består av personer med kompetens i pedagogiskt utvecklingsarbete eller utbildning och jobb som barnskötare, förskollärare, rektor, utvecklingsledare, forskare. Rådet bidrar med omvärldsbevakning inom förskolan och är ett bollplank när vi väljer vilka teman vi ska ta upp i tidningen. De bidrar med nya perspektiv och till att Förskoletidningen fortsatt håller hög kvalitet.

Redaktionsrådets representanter 

 

Malin Ring

Leg. Förskollärare, rektor, chefredaktör Förskoletidningen och arbetar som affärsområdeschef på kompetensutvecklingsföretaget Gothia Kompetens.

”Jag tror på livslångt lärande och vill använda min kompetens och erfarenhet att stötta yrkesverksamma i deras arbete med att forma framtida generationer”.

 

Åsa Kahn

Åsa Kahn

Journalist, lärare och arbetar som redaktör för Förskoletidningen.

”Jag har lång erfarenhet av att skapa innehåll om barn och utbildning och älskar att jaga fram det mest inspirerande innehållet för att hjälpa läsarna att utvecklas i sin yrkesroll”.

 

Ulrika Hietala

​​​Ulrika Holmberg

Rektor, Leg. förskollärare, montessorilärare och rektorsutbildning. Efter att ha jobbat 11 år som förskollärare arbetar Ulrika sedan 16 år tillbaka som rektor i Malmens förskola i Borås.

”Jag brinner för förskolans utveckling, av att ligga i framkant och hålla mig ajour med sådant som berör förskolan, dess utveckling och kvalitet. Tillsammans med mina medarbetare arbetar jag för att skapa och bibehålla en förskola med hög kvalitet”.

 Linda Nilsson

Linda Nilsson

Barnskötare och arbetar i förskolan Bossabo i Sölvesborg.

”Jag tycker att barnskötare har ett viktigt arbete, jag älskar att gå till jobbet varje dag och möta barnen och få vara en viktig person i deras vardag. Därför är det också viktigt för mig att jag utvecklas och får möjlighet att fundera på hur vi barnskötare bidrar till helheten”.

 

Johanna Eriksson

Johanna Eriksson

Legitimerad och lekcertifierad förskollärare på Blåsippans förskola i Värmdö Kommun. Johanna brinner lite extra för lekens roll i förskolan och för organisationspedagogik.

”För mig är det viktigt med fortsatt kompetensutveckling och omvärldsbevakning för att hålla mig själv, såväl som mina kollegor, uppdaterade och ständigt bli att bättre på det vi gör”. 

 

Therese Hultman

Therése Hultman

Leg. Förskollärare, rektor förskola och barnrättstrateg samt författare till boken Laget före jaget (Studentlitteratur). Arbetar som rektor i Enskede-Årsta-Vantör i Stockholm stad.

”Jag är ständigt på jakt efter nya insikter och kunskap och brinner för alla frågor rörande förskola, men en hjärtefråga är barns rätt och barnens bästa. Barnens röster ska bli hörda och vi ska arbeta med barnperspektiv, barns perspektiv och barnrättsperspektiv i alla frågor som rör barnen”.

 

Rebecka Bergdahl

Rebecka Bergdahl

Leg. förskollärare, utvecklingsledare och språkutvecklare och arbetar som det i Bosgårdens pedagogiska enhet i Mölndals stad. 

”Jag har en bred bild och perspektiv av nuläget och nyläget inom svensk förskola och vill bidra med idéer och omvärldsspaningar kring aktuella och kommande insatser och perspektiv för utveckling”.

 

Martina Andersson Soe

Martina Andersson Søe       

Psykolog, forskare och doktorand i utvecklingspsykologi med särskilt fokus på hur förskolan kan bidra till att bygga de yngsta barnens omsorgsmiljö.

”Jag har alltid haft ett särskilt intresse för hur samspel mellan barn och deras viktiga vuxna kan bidra till barns trivsel och utveckling – därför har förskolan alltid varit en kontext jag funnit stor glädje i att arbeta med och bli klokare på”.

Testa FRAI • Din kreativa AI-kollega i förskolan

Upptäck FRAI – den smarta AI-tjänsten skapad för att ge dig stöd och inspiration i förskolan. Med material baserat på Förskoletidningens innehåll kan du enkelt hitta svar och idéer som underlättar ditt arbete i förskolan.

FRAI är helt gratis! Skapa ett konto med din e-postadress och upptäck hur FRAI kan förenkla din vardag. Prova här.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än? 
Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant