”Leken blev något som barnen längtade till”
Förskolläraren Anneli Carstensen och hennes kollegor på Inspiratörens förskola i Munkedal hjälpte en grupp med yngre barn att utveckla sin fantasi och börja samspela i leken. Deras medvetna satsning har lett till att barnen i dag längtar efter lek.
”Vi såg ett behov av att arbeta med leken eftersom många av barnen i gruppen inte lekte. Barnen valde oftast att göra en färdig aktivitet som att spela spel, pärla, rita, lyssna på musik eller arbeta med surfplattan. När barnen påbörjade en lek slutade de snart då fantasin och leken aldrig tog fart och utvecklades, och då tröttnade barnen.
Barnen ville leka men behövde öva på att hitta lekar där fantasin kunde hjälpa dem att leka och samspela en längre stund. Så vi bestämde oss för att bygga upp nya lekmiljöer utifrån barnens intressen, till exempel en piratvärld, affär, frisör, dinosaurievärld, Bockarna Bruse, brandbil med mera. Alla barn fick också tillverka en egen handdocka som de kunde leka med i förskolan.
Vi pedagoger började gå in mer i leken och ställa frågor till barnen, till exempel ”Vad händer nu?”, ”Vad kan hända mer?”, ”Varför var det så?” och ”Hur gör man då?” så att barnen fick hjälp att utveckla lekstrategier. Vi införde också aktiviteter som skattjakt, piratdisko, ”baka för pirater” med mera i syfte att hålla leken levande i verksamheten.
Många av barnen i gruppen var yngre, de hade precis börjat prata och leka tillsammans i stället för bredvid varandra och de behövde hjälp att komma i gång. Alla kände inte heller varandra eftersom två grupper precis hade slagits ihop till en.
Vårt arbete resulterade i att barnen började leka mer fantasi- och rollekar i stället för att göra färdiga aktiviteter. Leken blev något som barnen längtade till och en lek kunde fortsätta under en hel vecka.”
• Hur ser vi på leken?
• Vilket lärande ser vi i leken?
• Hur kan vi använda oss av leken i vår undervisning?
• Hur får vi alla barn att våga testa att leka?
• Lägg till nytt lekmaterial allteftersom så att leken kan fortsätta en längre period, till exempel nya saker till affären, pirathattar, utklädningskläder, skattkarta och så vidare.
• Läs många böcker för att ge barnen erfarenheter och fantasi som de kan ta med sig in i leken.
• Låt barnen tillverka var sin egen handdocka som de sedan får ge en identitet, till exempel: ”Min docka heter Fjärrila, den bor i ett rött hus vid havet och den älskar att flyga från blomma till blomma.”
• Gör lekäventyr tillsammans, till exempel skattjakt för pirater med en skattkarta och dramatiseringar av sagor, och flytta med leken ut på gården eller till skogen.