Läs på gården
Förskolegården är en utmärkt plats för att läsa och utforska berättelser. Men det är inte alltid den utnyttjas till det. Förskolläraren och utbildaren Moa Bäversten tipsar om hur ni får till det.
Du behöver:
En bok. Gärna en som barnen känner igen och uppskattar.
Något att sitta på.
Eventuellt en tarp eller annat väderskydd.
Rekvisita.
Förberedelser:
Skapa en plats för läsning på förskolegården. Platsen får gärna vara väderskyddad med exempelvis en tarp. Det är också bra med något att sitta på, som stubbar, stenar eller sittunderlag. Detta ramar in platsen och gör det möjligt att läsa även när vårvinden drar in eller regnet droppar. Se också över var på gården dramatiseringen passar att äga rum och fundera på vilken rekvisita du kan använda.
Gör så här:
Läs och samtala.
Samla en mindre grupp barn på er läsplats och läs boken du valt. Skapa spänning genom att använda din röst och bjud in till samtal. Utevistelse gör att vår kreativitet och koncentrationsförmåga ökar samt har en lugnande effekt och gör oss mer närvarande.Perfekt för bokläsning!
Starta dramat.
När boken är slut är det dags att förkroppsliga sagan. En härlig start för att väcka barnens nyfikenhet och starta dramat brukar vara att göra något tokigt och oväntat. Kanske sätter du på dig en peruk som du tagit med dig ut och blir huvudpersonen i boken?
Eller så råkar du hitta en magisk sten på marken så att ni förflyttar er till platsen i boken? Eller kanske har du plötsligt pinnen som kan starta den blå lastbilen från Anna--Clara Tidholms Alla får åka med?
Läs med kroppen.
Nu är det dags att läsa boken med kroppen. Ta till vara vad naturen har att erbjuda. Låt barnen berätta sagan med naturmaterial som finns på gården. Stenar i olika storlekar kan bli till Bockarna Bruse och en kotte kan bli trollet.
Eller bjud in till dramatisering och lev er in i boken Gruffalon av Julia Donaldson, där Gruffalon går runt i skogen och möter olika djur. Vilka djur ska ni ha med i er berättelse?
Ni kan också göra en sagopromenad där ni följer garnet från boken Historien om någon av Åke Löfgren och Egon Möller-Nielsen? Då kan ni möta olika saker i naturen för att till slut hitta lilla katten i vasen långt inne i en buske.
Lev ut!
Ta hjälp av barnen för att utforska och förkroppsliga berättelsen vidare. Använd er av utemiljöns större yta och naturmaterialets öppenhet. Njut och lev ut!
Att tänka på!
Vissa barn behöver mer tydlig rekvisita. Andra utmanas gärna genom gårdens mer öppna material.
Försök hitta olika sätt att bearbeta sagor för att fånga alla barn.
Läs och lek sagan i mindre grupper så att alla kan komma till tals. Vems tur är det i dag?
Så gjorde vi!
Här visar Moa Bäversten hur hon och kollegorna på Gransångarens förskola i Västerås gjorde. I dag jobbar hon inte på förskolan, utan enbart med fortbildning.
En läsplats kan göras var som helst. Här blev ett fällt träd tillsammans med några dynor en plats för läsning.
Ett barn dramatiserar innehållet i boken Alla får åka med. Genom att bearbeta boken med den egna kroppen förstärks innehållet och förståelsen ökar.
Barnen har samlat naturmaterial för att leka sagan om Bockarna Bruse. Bron skapade de av sand och mossa.
Här bjöds barnen in till en sagopromenad. Vi följde det röda snöret, upptäckte vartefter vi gick en massa bus katten hade hittat på och till slut fann vi katten i en spann under en buske.