Skapa bästa förutsättningarna
I uppdraget som rektor krävs ett aktivt pedagogiskt ledarskap gällande didaktiken. Hur kan du som rektor stötta förskollärarna att ansvara för undervisningen och vara goda ledare för sina kollegor?
Att vara förskollärare år 2020 medför att aktivt bedriva ledarskap i förhållande till barnen, utbildningen och kollegorna. Det innebär till stor del att vara en förebild i både teori och praktik. Förankringen i läroplanens värdegrund är därför nödvändig och behöver konkretiseras grundligt och omfattande av förskollärarna tillsammans med rektor.
Lärande och kunskap erfars på olika sätt och med olika sinnen. För att alla ska förstå innebörden av värdegrunden behöver rektorn vara en kreativ ledare som erbjuder personalen en variation av uttryckssätt i processen att skapa förtrogenhet för värdegrunden. Möjligheten att till exempel koppla tankarna till bilder kan ge nya perspektiv och leda till diskussioner och reflektioner kollegor emellan som gör att det lättare att förstå varandra.
Förskollärares uppdrag medför att ta ansvar att det systematiska kvalitetsarbetet genomförs, följs upp, utvecklas och utvärderas utifrån nationella styrdokument. Inom det systematiska kvalitetsarbetet är undervisningen en utmaning och ett verktyg för att möjliggöra att alla barn på olika platser i samhället erbjuds en likvärdig förskola. Enligt Skolinspektionens rapport Förskolans kvalitet och måluppfyllelse (2018) råder det brist gällande förskolans undervisning i både begrepp och innehåll. Rektorer och personal förstår inte syfte eller didaktiken gällande undervisningen.
Det är rektors uppdrag att skapa de bästa förutsättningarna för att personalen ska kunna utföra sina uppgifter professionellt och kontinuerligt ges möjligheter till kollegiala utbyten för att utveckla undervisningen. För att rektorn ska kunna säkerställa en utveckling av utbildningen krävs en systematisk närvaro och analys av utbildningens nuläge. När jag som rektor gör verksamhetsbesök har jag olika fokus vid olika tillfällen, till exempel på tillgänglighet i barnens lärmiljö eller på arbetslagens dokumentationer. Utifrån dessa underlag fortsätter mitt strategiska arbete med att erbjuda personalen meningsfulla och utmanande insatser för att utveckla utbildningen så effektivt som möjligt.
- Det är viktigt att varje yrkesgrupp i förskolan får mötas och förankra respektive yrkesroll och ansvar. Att bedriva undervisning om du är förskollärare, barnskötare eller inte har en formell pedagogisk utbildning kan innebära olikhet och likhet i uppdrag. Identifiera detta tillsammans med din personal så har ni bättre förutsättningar att lyckas genomföra en likvärdig utbildning för alla barn.
- Vikten av att förankra begreppet undervisning och av att all personal förstår begreppet i både teori och praktik kräver engagemang av ledningen. Här finns det inga genvägar, det måste få ta tid och du behöver skapa förutsättningar för att möta all personal på deras kunskapsnivå. Låt till exempel var och en få beskriva vad undervisning innebär för dem och vilka egna erfarenheter de har. Många förknippar undervisning med den egna eller sina egna barns skolgång. Det är bra om det kommer upp, då blir det tillfälle att jämföra vad undervisning innebär i grundskolan respektive förskolan. Ett exempel: I skolan kan ett mål vara att i december 2020 ska alla barn kunna skriva sitt namn. Motsvarande mål för förskolans undervisning kan vara att innan december 2020 ska barnen erbjudas att prova många olika sätt att skriva sitt namn.
Ord och begrepp
Välj ut ord och begrepp i läroplanen som har med undervisning att göra, låt alla medarbetare få tid för egen reflektion, därefter reflektera med en kollega
och sedan reflektera med alla eller en större grupp om ordens betydelse. Använd gärna bilder för att få en till dimension till det talade ordet.
Tidslinje
Gör en tidslinje som personalen får ställa sig på utifrån hur länge de arbetat i förskolan. De får sedan i grupp diskutera olika frågor gällande yrkesrollen och undervisningen. Därefter får de olika grupperna berätta om respektive diskussion. Efter detta får personalen reflektera över skillnader och likheter i förskolans uppdrag i nutid. Koppla sedan din roll som pedagogisk ledare till vilka ställningstaganden och vad som är viktigt i ditt ledarskap.
Lärande grupper
Organisera så att en grupp på cirka 5–6 personer från olika arbetslag med samma utbildningsnivå kontinuerligt får mötas och kollegialt ha dialoger om ansvar, begrepp, litteratur och praktiska situationer. Gör också gruppens gemensamma spelregler så att gruppmedlemmarna kan känna trygghet och vågar dela med sig av praktiken. Genom detta efterlevs värdegrunden för personalen.
Pedagogisk dokumentation
Använd pedagogisk dokumentation i din roll som ledare. Låt alla, enskilt eller i arbetslagen, dokumentera en undervisningssituation. Därefter används dokumentationerna i kollegiala reflektioner, i grupper eller gemensamt på hela arbetsplatsen. Här kan personalen utmanas med olika fokus när de analyserar undervisningen. Utifrån analysen kan sedan undervisningssituationerna utvecklas.