Kompetensutveckling för dig som arbetar i förskolan.

Ensam är inte stark

Enligt skollagen ska utbildningen vara likvärdig oavsett var i landet den anordnas. Vi behöver se och förstå barns behov och intressen för att skapa en likvärdig utbildning.

Malin Ring

Malin Ring

Chefredaktör

#5
Årgång 45 - 2020
TEMA:
Årgång 45 - 2020

TEMA:
Uppdrag likvärdighet

Ensam är inte stark

Enligt skollagen ska utbildningen vara likvärdig oavsett var i landet den anordnas. Vi behöver se och förstå barns behov och intressen för att skapa en likvärdig utbildning.

Malin Ring

Malin Ring

Chefredaktör

Hängiven hållbarheten

Vill man sammanfatta professor Eva Ärlemalm-Hagsér i ett par ord är det nog hängivenhet och hållbarhet man ska välja. Allt med förskolan i fokus.

Nr 5: 2020
TEMA
Uppdrag likvärdighet
TEMA: Uppdrag likvärdighet

Med mod att granska

Hur talar vi till barnen? Får alla likvärdig uppmärksamhet? Bemöter vi vårdnadshavare på samma sätt? Det var frågor som medarbetarna i Gubbabackens förskola ställde sig när de tog på sig forskarglasögonen och granskade sin egen verksamhet.

TEMA: Uppdrag likvärdighet

Juridiken som grund

Alla som arbetar i förskolan behöver bidra till att skapa en likvärdig verksamhet för alla barn i Sverige oavsett var de bor eller vilka förhållanden de lever i. Det är vårt uppdrag enligt våra lagar och förordningar.

TEMA: Uppdrag likvärdighet

Hållbart efter krisen

Efter en svår period blir våra värderingar, principer och människosyn tydligare för oss. Att reflektera över hur vi går i värderad riktning skapar gemenskap, tillit och meningsfullhet vilket kan främja psykologisk trygghet. Likaså blir kunskap om hur man bygger upp sin resiliens mer relevant än någonsin. Hur leder jag som rektor så att tillvaron blir hållbar för medarbetarna?

TEMA: Uppdrag likvärdighet

”Digitalitet kan skapa likvärdighet”

För Sara Jiveskog, rektor vid Pysslingen Förskolor handlar likvärdighet om alla barns rätt att få ut det mesta och göra det bästa av sina liv. Som chef i detta arbete behöver hon stötta pedagogerna att få syn på sina egna värderingar.

– Vi behöver prata mycket, vända på perspektiv och reflektera.

TEMA: Uppdrag likvärdighet

Reflektera

Nr 5 2020
Praktisk pedagogik
lock
TEMA: Uppdrag likvärdighet

Se varje barn

Vi ska varje dag erbjuda varje barn meningsfull undervisning i riktning mot läroplanens mål. Var och en ska få just det hen behöver och har rätt till. Vi ska se och möta alla utifrån sina förutsättningar. Hur lyckas vi med det? 

Se allaSe färre
Reportage

Buster skapar glädje i lärandet

Med hjälp av labradoodlen Buster får barnen i Hackspetten i Hackefors möjlighet att lära sig att räkna såväl som att förstå känslor. 

– Inte minst skapar Buster trygghet, motivation och mening i barnens vardag, säger Peter Ericsson, vd och husse.

Nr 5: 2020
För dig som prenumerant

Kostnadsfria föreläsningar!

Är du prenumerant på Förskoletidningen får du tillgång till olika föreläsningar helt gratis. Du kan bland annat se Sofie Tubbin prata om musik, rytmik & språk, men också John Steinberg om att stärka arbetslaget på förskolan. 

Se föreläsningarna här

Bläddra i våra e-tidningar

Du kan läsa både Förskoletidningen och Praktisk pedagogik som e-tidning.

  • Du kan bläddra i våra e-tidningar som i en vanlig tidning, fast på en skärm. 

  • Du kan läsa e-tidningarna via din webbläsare eller via appen Förskoletidningen på din läsplatta eller smartphone.

  • Texten går att förstora och det finns ett särskilt läsläge för enklare artikelläsning.

  • I e-tidningarna finns ett generöst sökbart arkiv med artiklar från tidigare nummer.

Läs tidningen här.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant