01
02

Grejen med Grej of the day

Väck nyfikenheten med Grej of the day, metoden som fångar barnens intresse och leder till vidare utforskande. 

Efter nästan 25 år som lärare brottades jag konstant med samma intressanta fenomen: När eleverna kom hem på eftermiddagen och fick frågan Vad har du lärt dig i skolan idag? var svaret nästan alltid detsamma: Äh … inget särskilt.   

För drygt tio år sedan tog jag emot en ny klass, en åk 4, som verkligen inte ”gillade skolan”. Allt upplevdes som tråkigt, svårt och ”onödigt” och jag insåg att jag måste göra något drastiskt. Lösningen blev en slags mikrolektion som fick inleda varje skoldag. Den följde en enkel och tydlig formula och ganska snart hade vi bestämt vad denna korta vitamininjektion skulle kallas: ”Grej of the day” – ofta förkortad GOTD. Dagens grej, alltså. 

Effekten var mycket intressant. Mina elever älskade att ”greja” och under sex år höll jag nästan 700 mikrolektioner. Vi antecknade i speciella GOTD-böcker och satte upp en stor världskarta där ”grejerna” fick sin rätta plats och efter ett tag började eleverna själva tillverka sina egna GOTD.

Till en början märkte jag hur allmänbildade eleverna blev, sedan hur intresset för de övriga ämnena ökade och slutligen kom den trevligaste delen – de började se mönster och ”kopplingar” kring sina fakta-pusselbitar: Micke, när vi nu pratar om Malala så börjar jag tänka på Martin Luther King … och någon annan fyller i: Precis, men undrar varför inte även Rosa Parks fick fredspris? Att kunna koppla kunskap – se skillnader, likheter, ställa relevanta frågor – hade jag aldrig sett så tydligt tidigare.

Idag är konceptet GOTD spritt till många länder världen över och metoden används numera också flitigt i förskolan. Här används begreppet mikroundervisning istället för mikrolektion. 
När jag intervjuat personal i förskolan om erfarenheter av metoden berättade de om exakt samma upplevelser som jag själv haft: Nyfikenheten väcks, lusten för kunskap ökar och många ”grejer” blir intron till vidare, större arbeten. Det kan målas, sjungas, byggas och experimenteras – allt utifrån en kort mikroundervisning som gläntade på dörren.

vattenlek

 

Gör så här!

En GOTD följer några enkla grundsteg:

1. Dagen innan lämnar pedagogen en ledtråd, en teaser, till gruppen om följande mikroundervisning. Det kan vara en bild, en rebus eller en klurig mening, till exempel ”blå vattenjätte”. Denna ledtråd får barnen klura på, gärna tillsammans med sina föräldrar.  

2. Nästa morgon är det så dags för GOTD. Först kollar man om någon har listat ut dagens ”rubrik”, i detta fall blåvalen, och sedan håller man mikroundervisningen. Med hjälp av några bilder och stödord på en powerpoint följer nu en slags faktasaga. Den ska vara kort, 8–10 minuter, enkel att följa och innehålla flera Wow, alltså partier som är extra kittlande. Till exempel kan mikroundervisningen avslutas med Visste ni att blåvalens tunga väger lika mycket som en fullvuxen elefanthona? (Ja, det är faktiskt sant!)

3. Sedan följer två korta uppdrag:

  • Barnen får en ny ledtråd att klura på till nästa mikroundervisning.
  • Barnen ska återberätta något spännande från dagens GOTD för en vuxen.

val

 

Tips!
  • Våga variera. GOTD kan handla om vad som helst, huller om buller. Ofta blir effekten störst när rubrikerna mixas rejält. På sikt kommer pusselbitarna att börja bilda mönster och motiv.
  • Våga håll det kort. Själva ”grejen” kan bara vara några få minuter men se till att något kittlar nyfikenheten. Avsluta med en faktauppgift som får gruppen att tappa hakan. Då blir det tacksamt att fortsätta.
  • Experimentera med konceptet. Variera, ta vara på barnens förslag. En kort GOTD om kantarellen kanske spinner vidare, växer och vem vet var det kan sluta. En musikal? En konstutställning? 
  • Inspireras av andra. Facebook-gruppen Grej of the day består av 40 000 personer som alla grejar eller är nyfikna. Där får man många tips och idéer.

posters

 

Läs fler

DISKUSSIONSVERKTYG: Uppdrag likvärdighet

TEMA: Uppdrag likvärdighet

Se varje barn

Nr 5 2020
Praktisk pedagogik
lock
TEMA: Uppdrag likvärdighet

Reflektera

Nr 5 2020
Praktisk pedagogik
lock

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant