Kompetensutveckling för dig som arbetar i förskolan.

Ge barnkonventionen tid

Barn har egna och unika rättigheter och det är vår uppgift att göra barnkonventionen verklig för varje barn. Därför har vi valt den som tema.

Malin Ring

Malin Ring

Chefredaktör Förskoletidningen och Grundskoletidningen

#1
Årgång 45 - 2020
FOKUS:
Årgång 45 - 2020
TEMA:
Barnkonventionen

Ge barnkonventionen tid

Barn har egna och unika rättigheter och det är vår uppgift att göra barnkonventionen verklig för varje barn. Därför har vi valt den som tema.

Malin Ring

Malin Ring

Chefredaktör Förskoletidningen och Grundskoletidningen

Porträttet

Åldern – en ickefråga

25 år ung och redan biträdande rektor för sex förskolor. Carolin Lindström i Tierp trivs i sin roll och ser inte åldern som ett hinder. Kompetens, egenskaper och vilja har större betydelse.

Nr 1: 2020
FOKUS
Barnkonventionen
FOKUS: Barnkonventionen

Barn är nu – inte framtiden

Förskolan behöver varje dag levandegöra och möjliggöra för varje barn att få sina rättigheter tillgodosedda. I uppdraget ligger att se till att barn vet om dem och kan använda sig av dem. Allt vi gör, utgår från, planerar och genomför ska vara med utgångspunkt i barns rättigheter.

FOKUS: Barnkonventionen

Given plats i vardagen

För barnen i Skälby förskola är barnkonventionen redan ett känt begrepp. Under hösten har de arbetat med flera av konventionens artiklar och arbetet genomsyrar alla förskolans projekt.

FOKUS: Barnkonventionen

Perspektiv på barnets bästa

I alla beslut som rör barn ska barnets bästa beaktas. Det är en av huvudprinciperna i barnkonventionen. Men vad är barnets bästa och hur tar vi reda på det? Det finns flera olika perspektiv att förhålla sig till för att svara på det – vad som är barnets bästa beror på situation och vems perspektiv man tar. Vi benar ut begreppen och visar hur de kan samspela.

FOKUS: Barnkonventionen

Upptäck och agera!

Barn har rätt till en uppväxt fri från våld. Ändå har nästan hälften av alla barn i Sverige upplevt våld vid något tillfälle och ungefär vart tionde barn har varit utsatt för allvarligt eller systematiskt våld under uppväxten. Att utsättas för våld kan leda till ett liv med ohälsa och sociala problem. Tidig upptäckt och åtgärd är avgörande för barnets fortsatta utveckling och hälsa.

FOKUS: Barnkonventionen

Reflektera

Nr 1 2020
Praktisk pedagogik
lock
FOKUS: Barnkonventionen

”Vuxna måste lyssna på oss”

Att vara med och bestämma vilken lekpark man ska gå till. Att få vara i kuddrummet med sin vän. Att få säga vad man tycker och känner, men kanske inte alltid få bestämma. Det är viktiga saker för alla barn. I Tybble förskola är barnkonventionen ett ständigt aktuellt samtalsämne.

Reportage

Med gården som scen

En förskolegård, lite fantasi och kreativitet – och två dansare i röda tyllkjolar. Det är allt som krävs för att skapa ett dansäventyr där barnen får vara aktiva kulturskapare.

Nr 1: 2020
NÄSTA NUMMER

Kostnadsfria föreläsningar!

För dig som prenumerant

Är du prenumerant på Förskoletidningen får du tillgång till olika föreläsningar helt gratis. Du kan bland annat se Sofie Tubbin prata om musik, rytmik & språk, men också John Steinberg om att stärka arbetslaget på förskolan. 

Se föreläsningarna här

Bläddra i våra e-tidningar

Du kan läsa Förskoletidningen som E-tidning.

  • Du kan bläddra i våra e-tidningar som i en vanlig tidning, fast på en skärm. 
  • Du kan läsa e-tidningarna via din webbläsare eller via appen Förskoletidningen på din läsplatta eller smartphone.
  • Texten går att förstora och det finns ett särskilt läsläge för enklare artikelläsning.
  • I e-tidningarna finns ett generöst sökbart arkiv med artiklar från tidigare nummer.

Läs tidningen här.

Testa FRAI • Din kreativa AI-kollega i förskolan

Upptäck FRAI – den smarta AI-tjänsten skapad för att ge dig stöd och inspiration i förskolan. Med material baserat på Förskoletidningens innehåll kan du enkelt hitta svar och idéer som underlättar ditt arbete i förskolan.

FRAI är helt gratis! Skapa ett konto med din e-postadress och upptäck hur FRAI kan förenkla din vardag. Prova här.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än? 
Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant