Ämne

TEMA: Känslor och relationer

Resiliens är viktigt för både vuxna och barn

I ett samhälle med stor förändringsbenägenhet är förmågan till resiliens viktig. I Ulrika Hietalas montessoriförskola arbetar man med att stärka barnens och pedagogernas förmåga att stå emot och klara av en förändring samt återhämta sig och vidareutvecklas.

Nr 1 2023
Praktisk pedagogik
lock
Forskning

Regler kan förhindra fysisk aktivitet

För att förskolebarn ska kunna vara fysiskt aktiva inomhus krävs att den fysiska, sociala och pedagogiska lärmiljön samspelar. Det visar Mikaela Svanbäck-Laaksonens avhandling.

Nr 2 2023
TEMA: Lek för livet

Vad är lek egentligen?

I förskolans läroplan står det att leken är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande. Men där står inte vad lek är. Något som kan bero på att det finns så många olika typer av lek. Och nästan lika många definitioner.

Nr 2 2023
TEMA: Lek för livet

Lekgrupper gör fantasileken tillgänglig för alla

I förskolorna Levgrensvägen och Kullegatan i Göteborg arbetar pedagogerna med leken ur ett socialt hållbarhetsperspektiv. En särskild lekmetod ger alla barn möjlighet att delta i leken. 

Nr 2 2023
Praktisk pedagogik
lock
Porträttet

Med lust att leva hållbart

I snart två decennier har hon bloggat, Underbara Clara. Eller Clara Lidström som hon egentligen heter. Alltid rakt och ärligt, ofta roligt och skarpt, om allt från feminism och livet på landet till klassfrågor och inredning. Och det är fortfarande kontakten med läsarna som är den största drivkraften.

Nr 3 2023
TEMA: Berätta på olika sätt

Så mycket mer än ord

Genom dans, bilder och andra estetiska uttryck kan man hjälpa barn att göra sin röst hörd. Det skriver Märtha Andersson.

Nr 3 2023
TEMA: Berätta på olika sätt

”Vi vill bredda basen”

Hundra olika sätt att uttrycka sig på. Det vill Maria Cramer att barnen ska ha fått möta under sin förskoletid. Hon är rektor för tre Reggio Emilia-inspirerade förskolor i Upplands-Bro.

Nr 3 2023
Ledare

Vad hände med rörelserummen?

Förskolans lek- och rörelserum – vad hände med dem? Jag minns än i dag energin, lusten och glädjen hos barnen när det var dags att vara i lekrummet. Där fanns ribbstolar, stora kuddar, rockringar, hopprep … Ja, listan kan göras lång och värmen steg snabbt av all rörelse.
Nr 4 2023
Undervisning

Omfamna rörelse – både ute och inne

Ibland tar vi bara med oss lego och böcker till gården och utnyttjar inte möjligheten till rörelse. Hur kan vi se ute som ett komplement till inne? Och hur får vi med rörelsen in? Sofie Källhage och Josefin Malm resonerar.

Nr 4 2023
Praktisk pedagogik
lock
TEMA: Rörelseglädje

”Det är roligt när det går fort”

Banankull, hopp i vattenpölar, dansstopp och ”Hökens vingar”. Allt det gillar barnen i Julibackens förskola att göra när de rör sig. Vi hängde med under en regnig dag på gården.

Nr 4 2023
Undervisning

Förberedd för det värsta

Risken att förskolan skulle drabbas av väpnat våld är liten. Men det gäller ändå att vara förberedd om det värsta skulle hända. Jannica Pettersson är rektor och förskollärare i Barnhagens förskola i Uppsala.

Nr 5 2023
Praktisk pedagogik
lock
Porträttet

Nu kan Alexander vara sig själv

Det var när skolhataren Alexander Skytte praoade i förskolan som han fick idén att jobba med barn. Barnen visade känslor som han kunde tyda utan problem. Nu jobbar han i skolan, med en särskild blick för barn som inte passar in.

Nr 5 2021
Porträttet

Från stökig unge till prisad rektor

Hon älskar färgen röd, pratar snabbt, skrattar ofta och bär nästan alltid hatt. Hon är stolt över sitt romska arv och samtalar återkommande med sitt barnajag. Maria Erlandsson är rektor på Börjans förskola.

Nr 2 2022
Undervisning

Tillsammans blir vi bättre

Vi är språkliga förebilder för barnen. Genom att vi tillsammans reflekterar och tänker över det språk vi använder kan vi ta vara på fler tillfällen för lärande och spontan undervisning. 

Nr 3 2022
Praktisk pedagogik
lock
Ledare

Miljö i ständig förändring

Miljön i förskolan berättar om vilken barn- och kunskapssyn som finns och alla som arbetar i verksamheten behöver reflektera över vilken lärmiljö som erbjuds barnen.
Nr 2 2016
Praktisk pedagogik
lock

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant