Slipa diamanterna tills de skiner

Vi samtalar ofta om barns lärande, men om det inte syns i våra dokumentationer, då skriver vi förgäves, menar Maria Erlandsson, rektor i Uppsala. 

Hennes personal jobbar medvetet för att verkligen fånga lärandet i sin dokumentation.

Våren 2019 hade vi tillsyn av kommunen. Vår feedback var toppen, men vi fick med oss en fråga: Hur kan vi dokumentera på ett mer medvetet sätt så att barnens lärande syns bättre?

Det fick oss att fundera på vad det egentligen är vi dokumenterar. Vi samtalar ofta om barns lärande, men om det inte syns i våra dokumentationer, då skriver vi förgäves. Det var starten på vårt utvecklingsområdes systematiska kvalitetsarbete. 

Det systematiska kvalitetsarbetet har många byggstenar, alla med samma syfte: Hur kan vi utveckla vår verksamhet så att vi ger varje barn bästa möjliga förutsättningar för utveckling och lärande?

Vi började med att jobba på en samsyn kring lärande och vad vår verksamhet gör för att möjliggöra det. Hur ser vi på lärande? Hur kan vi göra systematiskt kvalitetsarbete värdefullt och roligt för oss? Vilka processer har vi? Är vi nyfikna? 

Vi har arbetat med olika typer av värderingsövningar, vi har granskat varandra, vi har filmat oss själva, reflekterat i olika konstellationer för att fånga samsynen. Alla som arbetar med barnen är med och skriver utvärderingar, detta för att vi ska kunna möjliggöra flera perspektiv. Inför vår planeringsdag i juni läser vi igenom varandras utvärderingar för att få ett bättre underlag att analysera. 

När vi analyserar använder vi oss av olika stoff som vi har valt ut, bland annat mallar som vi har skapat i syfte att smalna av. Det är viktigt att kunna smalna av och välja vad som vi ska sortera ut från det vardagliga arbetet. Vilka glasögon använder vi när vi dokumenterar? Vad är det vi tittar på? Gör vi medvetna val för att styra processen mot vårt uppdrag, syfte och mål? Barnperspektiv?

Vi upptäcker många gånger att trots att vi jobbar hårt med att få en samsyn så tänker vi olika, vilket kan synas i hur vi dokumenterar. Det vidgar perspektivet på komplexiteten i uppdraget. Det är när vi ser var vi brister som vi kan förändras, när vi vågar vara kritiska med ödmjuka hjärtan, likt diamanter som behöver slipas för att skina. Vi tar oss tid att sortera och analysera, ser vi mönster? Hur var det förra året? Kan vi se ett förändrat lärande? Det systematiska kvalitetsarbetet behöver att vi kontinuerligt reflekterar i alla led.

Tips!
  • Skapa utrymme där alla som arbetar med barnen får mötas för att diskutera och skapa samsyn.
  • Jobba med värderingar. 
  • Smalna av – se vad som finns i vardagen. Det handlar inte om att göra en massa nya saker utan att göra färre, med mer medvetna val.
Rubrik

1. Låt pedagogerna skriva brev till sig själva efter att ni har analyserat utvärderingar på våren. Samla in breven och skicka dem till pedagogerna via post inför planeringsdagarna i augusti. Det är ett jättebra sätt att minnas vad ni sa.

I breven ska pedagogerna svara på följande frågor:

– Inför hösten, vad tar du med dig för lärdomar av dagens arbete?

– Hur ska du göra för att hantera stressiga situationer?

– Vilka råd tar du med dig kring projektstart?

– Vad är du bra på?

2. Använd ett A3-papper som du delar in i fyra delar.

Skriv sedan:

A: Vad gör vi i dag som vi bör fortsätta med? 

B: Vad gör vi i dag som vi egentligen inte borde göra? (Tidsslöseri!) 

C: Vad borde vi göra som vi faktiskt inte gör? (Omprioritera!) 

D: Vad är det vi inte gör i dag som vi absolut inte heller ska göra?

Låt arbetslaget besvara frågorna tillsammans.

3. Värderingsövning: Vem är din hjälte? Be dina pedagoger fundera på vem som är deras hjälte, ge dem uppgiften i god tid inför ert möte. Samtala sedan kring vilka egenskaper dessa hjältar har och om ni kan se några likheter med vilka ni är som pedagoger.

4.  Varför systematiskt kvalitetsarbete? Förankra ert varför genom att reflektera tillsammans kring vilken betydelse SKA har för er verksamhet. 

Maria Erlandsson är rektor för Börjans förskola i Uppsala.

Maria Erlandsson

Maria Erlandsson

Testa FRAI • Din kreativa AI-kollega i förskolan

Upptäck FRAI – den smarta AI-tjänsten skapad för att ge dig stöd och inspiration i förskolan. Med material baserat på Förskoletidningens innehåll kan du enkelt hitta svar och idéer som underlättar ditt arbete i förskolan.

FRAI är helt gratis! Skapa ett konto med din e-postadress och upptäck hur FRAI kan förenkla din vardag. Prova här.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än? 
Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant