Likvärdig introduktion
Tydliga riktlinjer, kollegiala samtal och enkäter till vårdnadshavarna. Det är receptet för att skapa likvärdighet och ge alla familjer en trygg start i förskolan, skriver rektor Malin Videkorp.
Det är viktigt att underlätta och förbereda familjerna för deras introduktion. Jag och mitt ledningsteam har tydliga riktlinjer för vad som ska göras innan, under och efter introduktionen. För att ta vara på personalens erfarenheter har personalen varit delaktig i att skapa dessa riktlinjer. Riktlinjerna bidrar till ökad likvärdighet mellan våra förskolor.
På våren har vi ett informationsmöte för de familjer som ska börja till hösten då många har funderingar kring att de ska lämna sitt barn i förskolan för första gången. Det gäller särskilt helt nya vårdnadshavare. Det är en separation som påverkar hela familjen.
För att välkomna familjerna kontaktar vi dem när de har tackat ja. Då får de även information om varför vi har en introduktion, om vårdnadshavarnas och personalens roll och om vad som sker vid lämning och hämtning.
Vid första träffen då familjen kommer för att se på förskolan och möta mig och personalen, är det viktigt att tänka på bemötandet. Det är viktigt att vårdnadshavarna redan då känner att de kan kontakta mig och ledningen om de skulle känna oro under introduktionen.
För att behålla likvärdigheten mellan förskolorna skapar vi i ledningen kontinuerligt forum för kollegiala samtal mellan våra förskolor, där vi samtalar om hur vi skapar bra rutiner för att familjerna ska få en så trygg och bra introduktion som möjligt.
Detta handlar även om hur vi ska överintroducera barnen från en avdelning till en annan, vilket är minst lika viktigt.
För att knyta ihop hela introduktionsprocessen, oavsett om det är en nyintroduktion eller överintroduktion från en avdelning till en annan, och för att få feedback från våra vårdnadshavare skickar jag som rektor ett frågeformulär till familjen. Personalen erbjuder också alla vårdnadshavare ett möte efter att introduktionen är avklarad.
Denna information tar vi sedan vidare i vår utveckling framåt så att vi hela tiden utvecklar vårt arbete. Allt för att barnen och vårdnadshavarna ska få en bra start i förskolan.
Malin Videkorp är rektor inom Pysslingen förskolor i Helsingborg.
- Riktlinjer. Skapa tydliga riktlinjer som personalen är delaktig i att ta fram.
- Kollegialt lärande. Skapa systematiskt forum för kollegialt lärande kring introduktion och forskning under hela läsåret.
- Uppföljning och utvärdering. Skicka ut enkäter till alla vårdnadshavare om deras syn på introduktionen.
- Diskutera likvärdigheten. Hur kan du som rektor stärka likvärdigheten mellan förskolor eller avdelningar genom att arbeta med tydliga riktlinjer och arbetsmetoder? Har ni riktlinjer som gäller före en introduktion, under en introduktion och efter en introduktion? Diskutera tillsammans varför ni har valt dessa arbetsmetoder och hur de metoderna gynnar likvärdigheten för barnens och för vårdnadshavarnas skull.
- Träna på introduktionsmöten. Diskutera tillsammans med personalen vad som är viktigt att ha med på ett introduktionsmöte. Låt personalen testa att hålla i introduktionsmöten för varandra och ge feedback. Genom att träna på att prata inför varandra kan vi bli bättre på att hålla i möten för vårdnadshavare. Vad är väsentligt för vårdnadshavarna att få veta på ett introduktionsmöte? Tänk speciellt på dem som kanske aldrig har haft någon kontakt med förskola förut.
- Samtal utifrån forskning. Utbildningen ska vila på vetenskaplighet, forskning och beprövad erfarenhet. Skapa forum för kollegiala samtal om vad forskning och vetenskaplighet säger om introduktion. Vilka metoder har ni valt och varför? Har ni likvärdiga introduktioner på era olika avdelningar? En enkel metod är att läsa någon vetenskaplig artikel om till exempel anknytningsteori eller vårdnadshavarnas tankar och upplevelser om introduktionen.
- Hur säkerställer ni att alla vårdnadshavare får tydlig information i starten av introduktionen?
- Hur ser ni till att era introduktioner bygger på vetenskaplighet och forskning?
- Hur följer ni upp att barn och vårdnadshavare har fått en trygg introduktion?