Träna samspel med bollar

Turtagning är ett första steg för att utveckla förmågan att samspela med andra. Specialpedagogen Pernilla Unevik tipsar om en aktivitet för de yngsta.

Du behöver:

  • Färgglada mjuka bollar (en per barn). 

  • Små korgar eller lådor. 

  • Filt eller mjuk matta. 

  • Lugn bakgrundsmusik (valfritt). 

Syfte

  • Turtagning är en grundläggande del av det sociala samspelet och ett första steg i att utveckla förmågan att samverka med andra. 

  • Genom enkla och repetitiva handlingar får barnen här en grundläggande förståelse för hur de kan interagera med varandra. Aktiviteten tränar också motorik och bygger trygghet i gruppen. 

  • Turtagningsmomentet gör den här undervisningen särskilt lämplig för de yngsta barnen, eftersom det inte kräver ett utvecklat språk men ändå tränar en viktig social färdighet som är avgörande för att fungera i grupp. 

Förberedelser

  • Samla ihop mjuka bollar, gärna i olika färger, som är enkla för barnen att greppa. Välj också en lugn plats där barnen kan sitta i en cirkel på en filt eller mjuk matta. 

  • Fundera på vilka barn som kan behöva extra stöd för att kunna delta. Har alla möjlighet att greppa en boll? Behöver vissa få mer stöd i att förstå aktiviteten?

Gör så här!

Samla gruppen.Sätt er i en cirkel på golvet. Visa barnen bollarna och låt dem undersöka en boll i taget. Beskriv enkelt: ”Det är en boll.” ”Den är mjuk/knottrig.” ”Den är stor/liten.” ”Den är grön.” 

Introducera turordningen.Håll en boll och säg barnets namn när du ger den till hen, till exempel: ”Nu får Jakob bollen!” Uppmuntra barnet att hålla i bollen en stund, titta på den, klämma på den och sedan lägga den i en korg som står mitt i cirkeln. Beröm med ett enkelt ord, till exempel: ”Bra, Jakob!” 

Uppmuntra samspel.När barnet lägger bollen i korgen, visa hur du hämtar en boll igen och ger till nästa barn. Säg barnets namn när du ger bollen. Upprepa tills alla barn har fått vara med. 

Lek med variation. När barnen börjar förstå leken, introducera en ny variation: ”Kan du rulla bollen till mig?” eller ”Kan du rulla bollen till din kompis?” Hjälp till att visa hur det går till. 

Avsluta med en gemensam handling.När alla bollar är i korgen, visa hur ni kan ”ställa tillbaka” korgen tillsammans eller klappa händerna för att fira att ni klarade det. Tacka barnen: ”Vad bra vi lekte tillsammans!” 

Efteråt

  • Hur gick det? Utvärdera genom att fundera på dessa frågor: Kunde alla barn delta på sitt sätt? Fanns det barn som behövde mer stöd för att förstå turtagning eller att rulla bollen? Hur reagerade barnen på att höra sitt namn och bli inkluderade i turordningen? 

  • Nästa gång kan du bygga vidare på undervisningen genom att lägga till fler variationer, till exempel att barnen får välja en färg på bollen eller skicka bollen till en särskild kompis. 

  • Om vissa barn var tveksamma eller hade svårt att delta, låt dem få prova en liknande lek i en mindre grupp där de kan få mer stöd.

Pernilla Unevik

Pernilla Unevik

Pernilla Unevik är förskollärare och specialpedagog samt utbildad sensomotorisk tränare. Hon arbetar som central utvecklingsledare där hon handleder och fortbildar pedagoger i förskolor och skolor i Österåkers kommun. Pernilla har skrivit boken Motorik med alla sinnen tillsammans med Åsa Hagdahl (2023 Gothia Kompetens).

Testa FRAI • Din kreativa AI-kollega i förskolan

Upptäck FRAI – den smarta AI-tjänsten skapad för att ge dig stöd och inspiration i förskolan. Med material baserat på Förskoletidningens innehåll kan du enkelt hitta svar och idéer som underlättar ditt arbete i förskolan.

FRAI är helt gratis! Skapa ett konto med din e-postadress och upptäck hur FRAI kan förenkla din vardag. Prova här.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än? 
Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant