Rätt plats fick Charlotte att lysa

Hon är barnskötaren som får kollegor och barn att skratta och röra sig mer. I år får Charlotte Hübner priset Årets förskolekraft. Men hennes liv har tidigare kantats av svåra utmaningar.

Ett gäng treåringar hoppar skrattande jämfota på en rund, mjuk matta i förskolan Utforskaren i Helsingborg. De följer barnskötare Charlotte Hübners rörelser, hon står intill det stora fönstret framför dem. Ur högtalarna strömmar I like to move it, versionen från den animerade filmen Madagaskar.

– Och så tvättar vi fönster med armarna, kom igen nu! Bravo! Heja er! säger Charlotte Hübner glatt och uppmuntrande.

Efter danspasset på omkring 20 minuter, som även innehåller förskolans alldeles egenkomponerade dans till en låt som barn och pedagoger har valt tillsammans, blir det avslappning. 

– Puh, nu är vi varma. Vad tyckte ni om dansen i dag? undrar Charlotte Hübner när avslappningsmusiken har klingat ut, barnen har känt färdigt på hur deras magar rör sig upp och ner samt satt sig upp i ring.

– Jättekul! ropar Alma.

– Ja! Tycker jag åsså! håller Mollie med.

Efteråt, när barngruppen anslutit sig till resten av kompisarna som varit utomhus under tiden, berättar Charlotte Hübner att hon blev så glad att hon började gråta när hon fick höra motiveringen till att hon blir Årets Förskolekraft. I den står bland annat att hon är en ständig glädjespridare som inspirerar till rörelse, är påhittig och kommer med idéer som utvecklar hela förskolan. 

– Det betyder så oerhört mycket för mig. Jag vet att jag är en bra barnskötare, men det här blir som ett ytterligare bevis på det. Jag hade ingen aning om att någon hade nominerat mig.

När Charlotte Hübner ska beskriva sig själv säger hon att det hörs när hon kommer in i ett rum. Hon skrattar högt och mycket och gillar att skämta och busa. Men så har det inte alltid varit. För bara några år sedan var hon ganska blyg och vågade inte ta för sig. På frågan vad det var som hände svarar hon:

– Jag hamnade på rätt arbetsplats. Här får jag testa mina idéer, blir uppmuntrad och känner mig uppskattad. På tidigare arbetsplatser har jag ofta upplevt en konkurrens. Förskollärare jag har jobbat med har delvis sett ner på oss barnskötare. Så är det verkligen inte här.

Charlotte Hübner blev färdig barnskötare år 2005, men två barn och andra arbeten, som lokalvårdare och personlig assistent, kom emellan. När de egna barnen var små var hon inte sugen på att jobba med samma åldersgrupp, utan väntade med att återvända till förskolans värld tills den yngsta hade börjat grundskolan.

– Men o, vad jag saknade det då! Barn har alltid sökt sig till mig, jag älskar att kunna göra dem glada.

På Utforskaren är hon en av de ansvariga för Norlandia-skuttet som är ett samarbetsprojekt mellan förskolor inom koncernen och organisationen Generation Pep. Målet är att öka barns rörelseglädje. 

– Vi har bland annat planerad och organiserad rörelse minst 20 minuter per dag och är utomhus minst två gånger. Köket serverar alltid näringsrik mat, förklarar Charlotte Hübner.

Hennes bakgrund som ledare inom Bamsegympa passade perfekt för att ansvara för rörelsebiten, medan en kollega har hand om det måltidspedagogiska i samarbete med en av kockarna i köket. Men på Utforskaren går omkring 100 barn, Charlotte Hübner kan ju inte leda pass varje dag för alla.

– Ibland gör jag det, ute på gården. Men jag har haft utbildningar för kollegor så att de i sin tur också kan leda.

Hon utmanar även de vuxna att röra sig mer, leder rörelsepauser under personaldagar och APT:er och initierar ofta, med stöd av rektorn, utmaningar där den som rör sig mest får något litet pris. 

– Det behöver inte vara stora förändringar utan handlar om att inspirera till att hitta möjligheter och glädje. Gå en promenad tillsammans på rasten i stället för att sitta och dricka kaffe i soffan, cykla i stället för att ta bilen.

Hennes senaste initiativ är förskolans nya tradition Pep-dagen. En förmiddag roterar hela förskolan mellan olika rörelsestationer –  yoga, fallskärm, Bamsegympa och barn-tabata.

– Jag fick testa för första gången i fjol och mötte en sådan oerhörd glädje. Nu har vi bestämt att detta är en av våra återkommande hösttraditioner. 

Visst blir det mycket ansvar för ett sådant arrangemang, Charlotte Hübner berättar att hon var jättenervös. 

– Men att se glädjen hos barn och kollegor, det är liksom värt allt! 

Glädjen har dock inte alltid varit en självklarhet i hennes liv. Redan som 16-åring fick hon diagnosen Crohns sjukdom, som är en tarmsjukdom, och hon lider även av reumatism. Under många år var Charlotte Hübner mycket sjuk. Hon opererades om och om igen, 17 operationer blev det allt som allt, men blev inte bättre. Hon såg slutet närma sig. 

– Jag sade till min man att jag nog inte skulle få uppleva min 30-årsdag. Det var fruktansvärt, jag har ju barn!

Till slut kom hjälpen. Efter en omfattande operation, då hon var sövd i tio timmar, plockade läkarna ut nästan hela hennes tjocktarm, som vid det laget var alldeles svart, och ersatte med en stomipåse.

– Jag är väldigt öppen med det, den har ju räddat mitt liv. Vi har till och med haft ett bajstema på vår avdelning, barnen vet allt om min påse.

Efter alla de där tunga erfarenheterna ser hon det som att hon fått en ny chans. Upptäckten att rörelse gör att hon mår så mycket bättre, det dämpar smärta och stelhet, vill hon dela med fler.

– Jag vill sprida den glädjen till andra, säger hon och berättar att i dag, efter jobbet, ska hon dessutom leda två Bamsegympapass. Precis som hon gör varje tisdag.  

Charlottes tips för mer rörelse i verksamheten:

 All rörelse går att ha både ute och inne.

 Lås inte fast er vid att rörelse är dans och musik. Det finns mycket mer, som lekar och hinderbanor.

 Använd gärna en projektor med till exempel yogaövningar, just dance, miniröris.

 Ta till material från avdelningen och gör olika rörelseövningar. Bygg en hoppbana med legot! 

 Ha fantasi och våga prova nytt!

 Sprid energi och glädje, det får du tillbaka av barnen. är det bästa

 

Tora Villanueva Gran

Tora Villanueva Gran

Frilansjournalist.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant