Förskolans dag – värd att fira

För att synliggöra förskolan och verksamheten firas Förskolans dag den tredje torsdagen i maj varje år.

– Att kommunicera, synas och synliggöra barnen är ledord för varför vi gör detta, berättar Maria Röjerman-Holmqvist pedagogista vid Johannes förskolor i Stockholm.

Förskoletidningen åkte till Observatorielunden och följde med när Mitra, Judit och André testade experiment och visade sitt gråsuggetåg.

Wow! Det bubblar rejält ur plastglasen när Judit, André och Mitra från barngruppen Filosoferna vid Lundens förskola testar bubbelbus, ett av experimenten att prova på under Förskolans dag i Spegeldammen i Observatorielunden. Blandningen av vinäger, tvättmedel och bikarbonat får bubblorna att flöda. Klart roligaste experimentet idag konstaterar barnen innan de springer vidare till nästa station – en konstgjord gräsmatta med blommor och insekter. Därefter lockar vatten och plastkulor och en fågelholk i papp med fåglar i papper och pärlor och med paljetter att mata med.

– Det är jättekul att vara här och göra massa grejer som man inte har testat i förskolan eller hemma, säger Mitra och visar en målning med osynlig text, som hon gjort vid en av stationerna.

Tillsammans med de andra Filosoferna har Judit, André och Mitra gjort ett tåg till gråsuggor, vackert pyntat med paljetter, glitterbollar, spetsar, fransar och piprensare. Gråsuggorna är utplacerade på de färgglada vagnarna. Barnen visar och pekar, märkbart stolta över sitt projekt.

–Med den här dagen vill vi synliggöra barnen i våra förskolor, men vi vill också synas i staden och vi vill kommunicera mellan våra enheter och med staden, berättar Maria Röjerman-Holmqvist som arbetar som pedagogista i Johannes förskolor, Norrmalms stadsdelsförvaltning och som varit med och planerat evenemanget.

– Det är jättespännande att vara på en sån här plats, man vet aldrig vem som droppar in. Ganska ofta får vi förfrågningar om vad som händer, vad vi gör och varför

På Spegeldammens ena kortsida riggar Ensemble Yria för föreställningen Zigga Zing. Det är snart dags att inviga eftermiddagens firande och hela tiden kommer nya barngrupper till området. Sedan tio år firar Norrmalms förskolor Förskolans dag just här och till traditionen hör att visa upp barnens teorier. Bland projekt och installationer hänger inplastade skyltar med citat från barnen om det som de undersökt – En karta är ett papper som har saker på sig och om man har gått vilse kan man hitta hem.

–Vi har valt att sätta barnens arbete i fokus. Deras nyfikenhet och hypoteser är ju bärare av vår verksamhet. När de får komma hit och titta blir de jättestolta. De tittar även på andras projekt och de får idéer från varandra.

"Det blir något kraftfullt när man är många."

Ner till Spegeldammen leder rader av udda gummistövlar. Stövlarna är en också tradition och har varit med under alla år som man firat här.

– De är som ett slags spår av barnen och de öppnar upp vägar in i utställningen. De trappar ner från olika ställen, till dammen, och de står längs muren, även för att få folk lite nyfikna.

Förskolans dag blir som en stor gemensam avslutning på det pedagogiska året. De äldre barnen, som varit med tidigare, börjar redan i januari att planera inför dagen.

– Det är självklart att det är stärkande för dem. Och det stärker ju oss pedagoger också, den här samhörigheten mellan förskolorna och att få mötas så här, säger Maria Röjerman-Holmqvist.

Julia Elg-Ferneus strosar runt bland barn och pedagoger med sonen Lennon sovandes i vagnen. Hon har tidigare själv jobbat i enheten, men nu är hon föräldraledig. Hon gick förbi området av en slump.

– Det är jätteroligt för barnen att få visa upp vad de har jobbat med i projekten under terminen och det är kul att barn får utforska varandras arbeten, säger hon innan hon går vidare bland projekten.

Det blåser rejält, vinden sliter i beachflaggorna med förskolornas namn, och pedagogerna får flera gånger rädda installationer som är på väg att lyfta. Silvertejpen används flitigt. Vädret är, som så ofta om åren, en stor utmaning.

– Man lär sig saker på vägen och vi lär oss hur vi kan vidareutveckla. Första året vi var här hade vi också en fruktansvärd blåst. Då insåg barnen att de måste använda en kraftigare botten till projekten. Två år efter hade vi hällregn. Då lärde vi oss att våra installationer behöver målas med ett lack för att bli hållbarare, berättar Maria Röjerman-Holmqvist.

Att vara flera förskolor som samarbetar kring arrangemanget ger kraft menar Maria Röjerman-Holmqvist.

– Allra första gången vi anordnade dagen började vi på tre olika ställen, men det syntes inte på samma sätt. Vi märkte då att vi måste ha en gemensam samlingsplats. Det blir något kraftfullt när man är många.

En av de populäraste installationerna bland barnen under dagen har varit en kastanjeautomat från Johannes enhet.

– Barnen tycker att det är roligt när de kan få prova själva, det har vi lärt oss på utvärderingarna. Det är sådant som barnen pratar om och minns.

Kastanjeautomaten var bland de populäraste aktiviteterna på Förskolans dag i Spegeldammen.

Judit flyttar runt bland bin och insekter.

Bubbelexperiment med vinäger, bikarbonat och tvättmedel var klart roligast att testa tyckte Judit och André.

I det färgglada tåget åker gråsuggorna fint. 

Maria Röjerman-Holmqvist är pedagogista och med i projektgruppen som arrangerar Förskolans dag i Spegeldammen. 

Mitra vid fågelholken. Paljetterna är fröer till fåglarna.

Judit, Mitra och André.

Alla små, små ljud borde ha en egen sång. Ensemble Yria med föreställningen Zigga Zing inleder dagens andra invigning för de barn och pedagoger som kommit ner till området för att tillbringa eftermiddagen här.

Spegeldammen i Observatorielunden är perfekt för ändamålet ett väl avgränsat område. 

Rader med stövlar leder in till evenemangsområdet. Det är udda stövlar som blivit över i förskolorna och som samlats in från föräldrar.

En förskola har valt att göra en fågelholk med fåglar av pärlor och papper. Barnen har gjort ritningarna på dator och tillsammans skapat inredningen. 

Mitra, Judit och André guidade Förskoletidningen på området och visade sina favoriter bland experiment och installationer.

Prev
Next

 

Pernilla Rönnlid

Pernilla Rönnlid

Redaktör på Förskoletidningen.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant