Kompetensutveckling för dig som arbetar i förskolan.

Stöd för hjärnan

Vi som arbetar med och för barn behöver skapa ännu större förståelse för hur hjärnan påverkar och påverkas av den miljö och omgivning vi befinner oss i, av vårt sätt att leva och vara.

Malin Malmström

Malin Malmström

Chefredaktör

#5
Årgång 42 - 2017
TEMA:
Årgång 42 - 2017
TEMA:
Leda med hjärnan

Stöd för hjärnan

Vi som arbetar med och för barn behöver skapa ännu större förståelse för hur hjärnan påverkar och påverkas av den miljö och omgivning vi befinner oss i, av vårt sätt att leva och vara.

Malin Malmström

Malin Malmström

Chefredaktör

Porträttet

Talar med ordlösa konster

Ibland kommer barnen fram efter föreställningens slut och rör vid mimaren Bo W Lindström. De frågar om skådespelaren verkligen är på riktigt och inte bara något på en datorskärm eller i en tv-apparat. Ja, mimaren finns på riktigt. I fyra decennier har han rest runt till scener i Sverige och världen och fascinerat barnen med sina ordlösa konster.

Nr 5: 2017
TEMA:
Leda med hjärnan
TEMA: Leda med hjärnan

Hjärnan vill gärna leka

Människans barn har den mest komplexa hjärnan att utveckla, den starkaste lekdriften och den mest avancerade lekförmågan och dessutom den längsta barndomen av alla högre stående däggdjur. Det säger något om lekandets betydelse.

Nu vågar Condorens personal flyga

Grunden i ett lyckat förändringsarbete är att ha personalen med sig menar Tuula Aula, tills nyligen förskolechef på Condorens förskolor i Nacka. Här har man lyckats vända en dålig  arbetsmiljö till en verksamhet som har fått flera priser och utmärkelser.

Nr 5: 2017

Tänka det omöjliga

Individen i fokus, gränslöst lärande och barn som tror på sig själva och tar för sig. I Korvettens förskola i Nyköping har ett entreprenöriellt arbetssätt dominerat ända sedan starten och ingen kan längre tänka sig något annat. 

– Det är ett sätt att tänka kring andra människor, säger förskolläraren Linda Edman Stämneryd.

Nr 5: 2017
TEMA: Leda med hjärnan

Skapa bästa laget

Hur gör du som förskolechef för att axla det pedagogiska ledarskapet och tydliggöra ansvarsfördelning och de olika rollerna mellan barnskötare och förskollärare? Hur bygger du en organisation med det optimala arbetslaget som ska vara lärande för både barn och medarbetare?

Nr 5 2017
Praktisk pedagogik
lock
TEMA: Leda med hjärnan

Diskutera

Nr 5 2017
Praktisk pedagogik
lock
Se allaSe färre
Reportage

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något

I Solbackens Montessoriförskola i Åkersberga är ett klimatsmart tänkande en självklar del av förskolans värdegrund. I anslutning till Earth Hour den 27 mars valde förskolan att skapa två hela Earth Weeks. Arbetet avslutades med en elfri förmiddag och klimatsmart föräldrafika.

Nr 5: 2017

Medveten närvaro

Forskning visar många positiva effekter av mindfulnessövningar både för barn och vuxna. Eftersom det behövs vardaglig träning är förskolan ett bra ställe för att utöva mindfulness och förskolan kan även dra nytta av effekterna.

Nr 5 2017
Praktisk pedagogik
lock
NÄSTA NUMMER

Förskoletidningen nr 4/2019 ute 21/8!

Temat på nummer 4 är Högläsning och vi besöker bland annat Tulpanens förskola i Gottsunda och kikar på hur de arbetar med Dialogic reading. 

Nr 4 2019

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen Praktisk pedagogik.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant