Utbilda personalen
En utbildning i hot och våld ger medarbetarna möjlighet att förbereda sig mentalt inför svåra situationer. Rektorerna Malin Gillberg och Camilla Österblom tipsar.
Som förskollärare upplevde vi hotfulla situationer av olika karaktär. Enligt vår erfarenhet var det vårdnadshavare som stod för majoriteten av fallen av hot och våld. Det kunde vara allt från frustration över en stövel som saknas till ilska på ett samtal när oro förmedlas vid en anmälan till socialtjänsten. Dessa situationer kunde leda till upprörda vårdnadshavare som förmedlade sin bild av situationen och uppträdde hotfullt, vilket kunde ske i pågående verksamhet med barnen runt omkring. Vi upplevde ibland att vi saknade rätt verktyg för att hantera vårdnadshavarens reaktion. Det kunde ge konsekvenser som stress och oro.
Vi arbetar i dag som rektorer i ett delat ledarskap för fem enheter i ett socioekonomiskt utsatt område. Även som rektorer har vi erfarenhet av hotfulla situationer med vårdnadshavare. Vår upplevelse är att kommunikationen i dag är mer riktad och rak, ibland utan filter. Ofta kan vårdnadshavare hota om anmälan, media och i värsta fall kan det handla om personliga hot.
Pedagogerna upplevde att utbildningen var relevant och att de nu har fler verktyg.
Under läsåret 2022/2023 fick vi möjlighet att delta i ett pilotprojekt där alla pedagoger deltog i en utbildningsinsats inom hot och våld. Upplägget var en digital utbildning i fyra delar från Tesus som genomfördes i lärgrupper, där pedagogerna diskuterade erfarenheter och frågor utifrån utbildningsmaterialet. Projektet avslutades med en föreläsning av leg psykolog Alexander Tilly, där pedagogerna kunde lyfta och diskutera egna frågor från verksamheten. Pedagogerna har gett god respons och upplevde att utbildningen var relevant och att de nu har fler verktyg för att hantera en hotfull situation och förhindra att den eskalerar.
Vi arbetar vidare med vårt förebyggande arbete genom att hålla diskussionen levande och skapa goda relationer med vårdnadshavarna. Detta gör vi redan från introduktionen där vi informerar vårdnadshavarna om förskolans värdegrund, likabehandlingsarbete och anmälningsskyldighet. Som rektorer bjuder vi in till ett föräldraråd en gång per termin för att skapa en god relation och dialog med vårdnadshavarna.n
Malin Gillberg och Camilla Österblom är tillsammans rektorer för fem enheter i Vålberg och Edsvalla, Karlstads kommun.
- Jobba proaktivt. Ta medarbetares farhågor på allvar. Det är viktigt att identifiera och åtgärda potentiella risker innan de utvecklas till verkliga problem. Genom att diskutera eventuella konflikter i förväg kan vi ofta förebygga dem innan de eskalerar.
- Utbilda medarbetarna. Utbilda i hot och våld och skapa en plattform där man kan dela erfarenheter och tips om utmanande situationer. Utbildning – tillsammans med den dolda kunskap som ofta finns inom organisationen – ger medarbetarna möjlighet att förbereda sig mentalt inför krävande samtal och situationer.
- Goda relationer. Använd tydliga riktlinjer och informera vårdnadshavare om de värderingar och normer som gäller. Detta formar förväntningar, minimerar risken för missförstånd och gör det mind-re dramatiskt om man behöver hänvisa till regler och överenskommelser.
- Känner du som rektor dig tillräckligt förberedd för att hantera potentiella hot och våldssituationer i förskolan? Har du de rätta verktygen för att ta medarbetarnas farhågor på allvar?
- Hur kan du förbereda dina medarbetare och ge dem verktyg för att hantera hot och våld utifrån de förutsättningar som finns i er verksamhet?
- Hur hanterar du som rektor den mentala och emotionella påverkan som kan uppstå hos dina medarbetare när de utsätts för hot och våld? Vilka resurser och stöd finns tillgängliga för personalens välbefinnande?
- Använd scenarier. Låt medarbetarna diskutera eller rollspela realistiska scenarier som liknar hotfulla situationer. Det ger dem möjlighet att utveckla strategier för att hantera och förebygga sådana situationer. Låt sedan deltagarna diskutera vad som gick bra och vad som kan förbättras.
- Skapa samarbetsövningar. Involvera hela personalgruppen och låt dem samarbeta för att lösa problem och utveckla strategier för att hantera hotfulla situationer. Samarbetsövningar kan bidra till att stärka vikänslan och därmed minska oro inför att hantera hot och våldssituationer. Det är viktigt att skapa en trygg och stödjande atmosfär under övningarna och att uppmuntra öppen kommunikation och reflektion efter varje övning.