Somrigt uppdrag
Låt barnen fotografera sin favoritplats i sommar – och dela upplevelsen med gruppen vid terminsstart. På så sätt stärks samverkan med hemmet samtidigt som barnens intressen hamnar i centrum. Nea Elyoussoufi från Glimtens förskolor tipsar.
Du behöver:
Material för estetisk bearbetning, exempelvis färg, lera, återbruksmaterial, papper, pennor och naturmaterial.
Anslagstavlor eller annat utrymme där barnens sommaruppdrag kan synliggöras.
Gör så här:
Förberedelser. Planera ett sommaruppdrag som knyter an till förskolans projektrubrik eller tema. Uppdraget kan till exempel vara att barnen och deras vårdnadshavare ska fotografera sina favoritplatser i staden. Genom att koppla uppdraget till det pågående projektet på förskolan – såsom ”barns relation till plats”– skapar ni en röd tråd som gör lärandet levande och meningsfullt.
Brev till vårdnadshavare. Skicka hem ett inspirerande informationsbrev till vårdnadshavarna där ni förklarar syftet och ger tydliga instruktioner. Lyft fram att uppdraget stärker barnens inflytande och främjar samarbetet mellan hem och förskola. Uppmuntra familjer att låta barnens nyfikenhet och upptäckarlust vara en drivkraft i processen. Betona att det inte handlar om bilder från semestrar eller resor så att uppgiften passar alla barn, oavsett livssituation.
Synliggör upplevelserna. Vid terminsstart får barnen presentera sina sommaruppdrag för gruppen. Ge dem tid och utrymme att berätta och visa sina bilder. Uppmuntra barnen att ställa frågor och dela reflektioner för att stärka dialogen och det gemensamma lärandet. Lyft fram barnens erfarenheter och knyt dem till gruppens utforskande för att inspirera till nya insikter och idéer. Hitta en plats där ni kan ställa ut barnens fotografier, dokumentationer och alster.
Måla, skapa, konstruera. Efter att barnen delat sina sommaruppdrag är det dags för dem att utforska sina upplevelser vidare genom estetiska uttryck. Genom att exempelvis måla, skapa med lera eller konstruera sin favoritplats med återbruksmaterial får de möjlighet att uttrycka och gestalta sina erfarenheter på ett mångfacetterat sätt.
Låt barnen visa vägen. Analysera barnens tankar och hypoteser från uppdragen för att identifiera gemensamma frågor eller intressen. Dessa observationer ligger till grund för kommande projektingång.
Så gör vi på Glimtens förskolor:

Efter att barnen presenterat sina sommaruppdrag besöker vi deras utvalda platser. Där får varje barn berätta varför just den platsen är betydelsefull.
Barnens upplevelser tolkas och gestaltas genom estetiska uttryck. Tankar och minnen tar form, och nya berättelser växer fram.
Utställningen av sommaruppdragen ger barnens erfarenheter synlighet och mening. Vårdnadshavare bjuds in att ta del av barnens röster och perspektiv.
Tillsammans med barnen samlar vi tankar, frågor och hypoteser från sommaruppdragen. De formar grunden för årets projekt.