Närvaron som ger mening

För ett tag sen postade jag ett inlägg i en förskolegrupp och frågade medlemmarna vad som ger dem arbetsglädje.

Jag ville att vi alla i gruppen skulle få prata om allt det där fina i yrket, alla de stunder då vi känner att detta verkligen är världens bästa yrke, trots stundvis svårarbetade arbetsförhållanden och påtaglig stress. Då inlägget skrevs var covid-19 i full gång och jag tänkte att vi alla behöver se det som faktiskt också funkar och ger glädje i arbetet, även om vi är mitt i en pandemi.

Det är ju tyvärr så att vi gärna samlas och pratar om det som inte funkar, det som är tungt och svårt, vilket vi såklart också måste göra. Vi kan inte lösa problem om vi inte pratar om dem, men vi ska inte glömma bort att även de riktigt fina, utvecklande och roliga stunderna också finns. 

Jag fick i allafall väldigt många svar i inlägget jag skapade. Pedagoger och förskollärare berättade engagerat om fina, varma och ögonöppnande undervisnings- och omsorgsstunder de haft tillsammans med barnen. Det var stunder där barnen lärt sig något nytt, där man delat en upplevelse eller känsla eller där man gjort saker tillsammans och kunnat ge sig hän stunden helt och hållet. De berättade om gemensamma projekt som kunnat vara i gång länge, riktigt länge och där nya kunskaper förvärvades och gamla kunskaper slipades. Stunder då relationer blev både djupare och tryggare. 

Svaren jag fick visade på så många engagerade, nyfikna och närvarande kollegor som med eld och lågor berättade om allt fantastiskt med sitt yrke. Och jag kunde skymta en gemensam nämnare i alla dessa svar – att få vara närvarande.

Min kollega brukar säga: ”Vi behöver ha både närvarande barn och närvarande vuxna i verksamheten”. Vi pratar om närvarande vuxna och glömmer ibland bort att även barnen behöver vara närvarande. Vi behöver dela upplevelserna tillsammans – på riktigt! 

Eftersom jag fick så många fina svar i förskolegruppen vill jag ställa samma fråga till er läsare. Vad ger er arbetsglädje, när känns jobbet som världens bästa yrke?

För mig är det världens bästa yrke då jag ges tid och möjlighet att vara tillsammans med barnen på riktigt. Då vi kan ge oss hän och skapa verksamhet tillsammans, bygga relationer och ha roligt! 

Lina Karlström

Lina Karlström

Förskollärare uteförskolan Stock och sten, Malmö stad. 

Testa FRAI • Din kreativa AI-kollega i förskolan

Upptäck FRAI – den smarta AI-tjänsten skapad för att ge dig stöd och inspiration i förskolan. Med material baserat på Förskoletidningens innehåll kan du enkelt hitta svar och idéer som underlättar ditt arbete i förskolan.

FRAI är helt gratis! Skapa ett konto med din e-postadress och upptäck hur FRAI kan förenkla din vardag. Prova här.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än? 
Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant