Tårtan ger oss fokus
”God morgon god morgon!” Jag hejar på några kollegor när jag går mot kontoret, på väg till veckans arbetslagsreflektion. Jag startar upp datorn och vi sätter oss tillsammans. Under tiden vi tar en kopp nybryggt kaffe börjar vi samtala om verksamheten och våra projekt.
”Jag testade att läsa boken Festen i Hulabo med barnen igen och de pratade om sagan och berättade om saker de tyckte behövdes till sagan. Alltså som rekvisita. De nämnde att vi behövde göra en tårta”, berättar jag.
Värt att veta är att i denna bok är tårtan den totala höjdpunkten och detta hade barnen snappat upp. ”Vi MÅSTE ha en tårta Lina!” sa flera barn. ”VI MÅSTE!”
Deras engagemang kring berättelsen vill vi såklart uppmärksamma och bygga vidare på.
Vi skriver ner det vi utfört i projektet denna vecka samt barnens reflektioner kring det vi gjort och det barnen uppmärksammat, det vill säga TÅRTAN. Så reflekterar vi över hur vi går vidare, utifrån vad vi vill att barnen ska lära sig i projektet kopplat till våra mål.
Jag tar en slurk kaffe till och fortsätter ivrigt att anteckna så tangenterna ger ifrån sig ett snabbt smattrande ljud – hur kan vi fortsätta att utmana barnen i vårt projekterande arbete kring berättande och tillsammanshet?
I vår slinga, det vill säga vårt verktyg för systematiskt kvalitetsarbete, skriver vi ner det vi ska försöka göra kommande vecka, utifrån veckans reflektioner. Vi antecknar både vem som ansvarar för att det utförs samt hur barnens delaktighet synliggörs. Vi fortsätter att diskutera fram och tillbaka om hur vi ska fortsätta med projektet och att det känns som om vi är i gång, att vi är på väg mot något riktigt bra.
Men oj! Är klockan redan 8.56? Tiden går helt för fort och det är dags att avsluta.
Vi packar ihop datorer, sätter kaffekopparna i diskmaskinen och beger oss ut för att fortsätta arbetet med barnen. Det är det arbetet som slingan hjälper oss att göra synligt och hålla fokus på varje vecka. Jag känner mig taggad på projektet och på hur vi ska kunna skapa tårtan barnen så ivrigt pratade om.
SKA är ett verktyg som kan hjälpa oss att synliggöra hur vi når dit vi vill med den undervisning vi bedriver. Vi slipper alltså stampa och känna ”men vad SKA vi egentligen göra?” Arbetet med systematiskt kvalitetsarbete visar vägen och hjälper oss hålla fokus på det som är viktigt – på det vi faktiskt SKA göra.