Idéutbyte i arbetslaget
Reflektera, utbyt idéer och erfarenheter samt påbörja arbetet med en handlingsplan. Här är stöd för en lärträff om högläsning.
Att tänka på
Utse en samtalsledare och kom överens om vem som dokumenterar era reflektioner och slutsatser. Dokumentera konkreta exempel eller beskrivningar av hur ni redan arbetar med högläsning och hur ni planerar att vidareutveckla den.
1. Vad säger läroplanen? Analysera det som står om språkutveckling och högläsning i läroplanen. Hur tolkar ni detta och vad innebär det i praktiken för ert arbete med barnen?
2. Progression? Hur ser ni på progression i högläsning? Hur säkerställer ni att barnen får tillgång till en varierad repertoar av böcker som utmanar deras språkliga och kognitiva förmågor? Diskutera hur ni kan utveckla arbetet med till exempel estetiska lärprocesser kopplade till berättelsen.
3. Hur fångar ni barnen? Vilka strategier använder ni för att fånga barnens intresse? På vilka sätt är barnen aktiva deltagare? Diskutera exempel på olika metoder – som sokratiska, dialogiska och filosofiska boksamtal – och hur de kan utveckla ert arbete.
4. Att välja böcker. Hur väljer ni böcker för högläsning? Diskutera kriterier som ålder, språk, representation och teman. Hur ser ni till att barnen får tillgång till både nya perspektiv och böcker de kan känna igen sig i? Hur kan högläsning användas för att närma sig svåra ämnen som sorg eller utanförskap?
Till sist!
Utforma en handlingsplan för ert arbete med högläsning genom att diskutera:
Hur säkerställer ni att högläsning sker regelbundet med tydligt pedagogiskt syfte?
Hur gör ni medvetna bokval utifrån olika genrer, representation, innehåll, ålder, språk och så vidare?
På vilka sätt kan ni integrera högläsning i tematiska projekt och i barnens lek?
Hur dokumenterar och följer ni barnens språkliga utveckling?
Hur anpassar ni högläsningen efter barngruppen och individuella behov? På vilka sätt stärker ni barns delaktighet?
Hur kan ni lyfta svåra ämnen på ett tryggt sätt?
På vilka sätt kan vårdnadshavare involveras i arbetet?