Lille Skutt vet något viktigt

Är det fler än jag som ofta sitter och gråter framför tv:n? Gärna till någon kändis som berättar om något fint i ett talkshowprogram eller en sjukhusserie där jag lever mig in i skådespelarnas värld så till den milda grad att jag blir som Lille Skutt så fort något händer som berör mig. Just den där färdigheten att kunna styra sig själv när det kommer till känslo­samma uttryck är svår. När jag växte upp var det inte okej att visa sina känslor utåt. Var man arg eller ledsen skulle man hålla det för sig själv, eller inom familjen. Men i dag vet jag att det är bra att visa sina känslor. Det får oss att må bättre. Och ännu bättre är det när jag faktiskt förstår vad det är jag känner och varför. När jag gör det kan jag också lättare reglera mina känslor, även om det inte alltid går som jag vill. 

De som tidigt lär sig förstå vad de känner och kan sätta ord på det mår bättre som individer. OECD har uppmärksammat att sociala och emotionella färdigheter (SEL) har betydelse för att utveckla mänskliga och hållbara samhällen. Enligt forskningen inverkar de sociala och emotionella färdigheterna positivt på lärande, psykisk och fysisk hälsa, relationsbyggande samt framgång i både privat- och arbetsliv.

Men varför visar det sig då om och om igen att barn, ungdomar och vuxna har så svårt att förstå sina egna känslor och att sätta ord på dem? Jag är övertygad om att förskolan har världens chans att verkligen ge barnen en gåva under de åren de går här. Då krävs att vi sätter arbetet med att stötta barnen i att utveckla sina sociala och emotionella färdigheter på agendan i vår undervisning. För förståelsen kommer inte av sig själv. Vi behöver uppmärksamma den och samtala om den. Det är varje förskollärares ansvar att varje barn får utmanas och stimuleras i sin sociala och emotionella utveckling. Vi behöver ge barnen verktyg för att kunna acceptera sina känslor men också identifiera dem och förstå varför de finns där. 

Min förhoppning är att artiklarna i detta nummer kan hjälpa er förstå varför arbetet med SEL är viktigt. Jag hoppas också att ni hittar vägar för hur ni kan jobba med känslor och andra viktiga färdigheter i er undervisning. 

Trevlig läsning!

Malin Ring

Malin Ring

Chefredaktör Förskoletidningen och Grundskoletidningen

Testa FRAI • Din kreativa AI-kollega i förskolan

Upptäck FRAI – den smarta AI-tjänsten skapad för att ge dig stöd och inspiration i förskolan. Med material baserat på Förskoletidningens innehåll kan du enkelt hitta svar och idéer som underlättar ditt arbete i förskolan.

FRAI är helt gratis! Skapa ett konto med din e-postadress och upptäck hur FRAI kan förenkla din vardag. Prova här.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än? 
Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant