Alla ska få samma chans
Välkommen till ett nytt år och ett nytt nummer av Förskoletidningen! Januari månad är en tid för nystart och reflektion. För oss som arbetar i förskolan innebär det att fortsätta utveckla och stärka vår verksamhet för att ge varje barn en så god start i livet som möjligt.
Förskolans kompensatoriska uppdrag handlar om att ge alla barn, oavsett bakgrund och förutsättningar, en likvärdig chans att utvecklas, lära och må bra. Det är en kärna i vårt uppdrag och i arbetet för social jämlikhet och barns rättigheter. Samtidigt är det ett komplext arbete som kräver medvetna insatser, samverkan och en djup förståelse för barns olika behov.
I detta nummer presenterar vi flera perspektiv på detta viktiga tema. Du får läsa om pedagoger som stärker barnens språk och självkänsla med hjälp av boksamtal. Vi belyser betydelsen av samverkan mellan förskola, socialtjänst och barnhälsovård för att skapa ett tryggt nätverk runt barnen. Vi möter experter som delar strategier för att främja barns psykiska hälsa och fördjupade insikter om hur vi kan arbeta känslomässigt och socialt med barn i behov av särskilt stöd.
Trots de inspirerande exempel vi lyfter fram är det viktigt att poängtera att vi bara skrapar på ytan av detta stora och viktiga ämne. Förskolans kompensatoriska arbete sträcker sig över många områden – från språk och social utveckling till emotionellt välbefinnande och lika tillgång till utbildning. Det är helt enkelt omöjligt att få med allt i en och samma tidning.
Men låt oss se det som en början. För varje insats, varje samtal och varje relation vi bygger i förskolan gör vi skillnad. Vi måste fortsätta utforska hur vi kan göra förskolan ännu mer inkluderande och kompensatorisk. När vi skapar en miljö där barn kan känna sig trygga, lyssnade på och värdefulla bygger vi deras nutid och rustar dem för framtiden.
Varmt välkommen till ett nytt år av möjligheter!
Psst… Förskoletidningen fyller 50 år 2025.