Idéutbyte i arbetslaget

Reflektera, utbyt idéer och erfarenheter och påbörja arbetet med en handlingsplan. Här är stöd för en lärträff om måltidspedagogik.

Reflektera

1. Vilket syfte? 
Fundera tillsammans kring vilket pedagogiskt syfte måltiden har.

2. Delaktighetoch inflytande? 
Hur är er måltidsmiljöorganiserad för att barnen ska kunna vara delaktiga ochha inflytande kringden? Diskutera.

3. Regleroch normer?
Prata om vilka regler och normer (uttalade och outtalade) som finns kring måltiderna. Behöver några förändras? På vilka sätt har barnen varit delaktiga i att ta fram dem?

4. Maktspel?
Fundera på i vilka måltidssitutioner det kan förekommaett maktspel mellan barnoch vuxna.

5. Barnensintressen?
Hur tar vi vara på barns intressen och erfarenheter vid måltiden?Diskutera.

Att tänka på

Utse en samtalsledare och kom överens om vem som dokumenterar era reflektioner. Den som dokumenterar behöver vara tydlig och utförlig så att ni alla kan läsa och förstå sammanhanget. Ge konkreta exempel eller beskrivningar samt skriv ner era reflektioner och de slutsatser ni drar.

Till sist!

  • Påbörja en handlingsplan kring måltidspedagogik genom att diskutera: 

  • Hur kan samarbete mellan måltidspersonal och pedagoger skapas? 

  • Vilka förkunskaper har barngruppen och hur kan vi ta reda på dem? 

  • På vilka sätt skapar vi delaktighet och inflytande för barnen? 

  • Hur kan måltidspedagogik integreras som en del av annan undervisning och i barnens lek? 

  • Hur kan vi involvera föräldrar i arbetet? 

  • Hur, när och var genomför vi aktiviteter kring måltidspedagogik?

Malin Ring

Malin Ring

Chefredaktör Förskoletidningen och Grundskoletidningen

Testa FRAI • Din kreativa AI-kollega i förskolan

Upptäck FRAI – den smarta AI-tjänsten skapad för att ge dig stöd och inspiration i förskolan. Med material baserat på Förskoletidningens innehåll kan du enkelt hitta svar och idéer som underlättar ditt arbete i förskolan.

FRAI är helt gratis! Skapa ett konto med din e-postadress och upptäck hur FRAI kan förenkla din vardag. Prova här.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än? 
Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant