”Det gäller att fånga de roliga stunderna”

Med ett brinnande intresse för naturkunskap och historieberättande som bidragande orsaker utsågs Maria Johansson nyligen till Årets förskolekraft 2020. Ett pris som gjorde henne förvånad, men också väldigt rörd.

– Hej kompisar, säger Maria Johansson glatt och välkomnar de rödrosiga barnen som en efter en kommer indroppande efter lek ute på gården.

Maria Johansson har arbetat 13 år inom förskolan, men är i botten utbildad lärare för årskurs F-6. I början trodde hon nog också att det var inom skolans värld hon hörde hemma. Men 2005, när maken och hon flyttade från Umeå till Stockholm, och dessutom snart hade en ny liten familjemedlem att ta hand om, hittade Maria Johansson inga passande lärarjobb att söka. Istället började hon arbeta i en förskoleklass i Vårby gård. Tanken var att göra det under något år. Men istället blev hon kvar, och bytte efter ett år skola mot förskola.

– Som lärare i skolan kände jag mig väldigt ensam. Många kollegor var trötta, utarbetade och kände sig tyngda av de många kraven på dokumentation. Det var helt enkelt ingen positiv atmosfär.

– I förskolan upplevde jag en helt annan stämning. Här fanns ett stort inslag av kollegialt lärande och vilja att skapa något bra tillsammans.

Det var också i och med arbetet i förskolan som Maria Johansson insåg hur viktiga just de tidiga åren i ett barns liv är. Då grundläggs barnens självkänsla och förmåga till socialt samspel.

– För mig är förskolans absolut viktigaste uppgift, förutom att ge barnen en bra självkänsla, att väcka lusten till att vilja lära sig mer.

– Men lärandet måste ske på ett omsorgsfullt sätt. Det är jätteviktigt. Det är i de små nära stunderna, som i leken, eller när man hjälper ett barn med att exempelvis klä på sig, som man kan möta barnen och bygga förtroende.

Intresset för naturvetenskap och biologi har Maria Johansson med sig från barnsben, och idag är hon bland annat ansvarig för avdelningens skogsaktiviteter. Hon har också startat upp den omåttligt populära ”Dinovember”. En aktivitet som började hos en vanlig familj i USA 2012, spred sig via nätet och till slut även hamnade i Fridhems förskola.

– Tanken var helt enkelt att försöka pigga upp en av årets tråkigaste månader med att några dinosaurier kom på besök, berättar Maria Johansson leende, dagen till ära dessutom passande klädd i en av sina många T-shirtar med dinosaurietryck.

2014 började man så i liten skala med att lite småtokiga dinosaurier busade och ställde till med tokigheter. Kanske upptäckte till exempel barnen att dinosaurierna hade skapat en ordentlig oreda vid frukostbordet och spillt ute både yoghurt och flingor. Händelsen blev en överraskande ”happening” som skapade mycket diskussioner. Var det verkligen dinosaurierna som stökat till så hiskeligt? Eller hade kanske personalen ett finger med i det hela? Sedan fem år tillbaka går avdelningen Skeppet all in och under hela november är det bara dinosaurietema som gäller. Rummen förvandlas till olika dinosauriemiljöer, alla ordinarie böcker byts ut mot böcker om enbart dinosaurier, det hålls dinosauriedisco och barnen får gå på dinosaurieäggjakt eller hitta fossiler av ett T-Rexskelett i skogen.

– Att få busa och skoja tillsammans skapar en fantastisk härlig vi-känsla och gemenskap. Och barnen, precis som vi, längtar hela året.

– Historieberättande och magi är också jättebra sätt att skapa lust för lärande. Istället för att bara rabbla upp kunskap gäller det att hitta ingångar som väcker barnens intresse. Inget gör det bättre än lite fladdrande ljus och en magkittlande berättelse.

Hög ambitionsnivå skapar lätt en känsla av otillräcklighet, och Maria Johansson skulle gärna se att det fanns mer tid till att reflektera och analysera. Något hon saknar och tror skulle leda till ännu bättre kvalitet på förskolans arbete.

Lusten till lärande och viljan att upptäcka går som en röd tråd även i Maria Johnssons eget liv. Vart framtiden bär vet hon inte, men just nu går hon en utbildning till lärarhandledare vid Södertörns högskola. Något hon i och för sig redan arbetar som, men tycker ändå att det är bra att ha en formell utbildning i. Så här i efterhand vet hon också att det var en av hennes lärarstudenter som nominerade henne till Årets förskolekraft.

– Jag tror att personen tilltalades av vårt arbetssätt på Skeppet. Vi har ett bra flyt med en väl uttänkt röd tråd hela dagen. Och vi ser till att fånga så många roliga stunder som det bara går. Det kan man leva länge på. 

MariaJ

Marias tips – skapa mysterier i vardagen
  • Ta tillvara på avdelningens kompetenser!
  • Våga prova något nytt!
  • Gå all in med miljö, material och kläder, i alla fall ibland, till exempel vid Dinovember.
  • Håll i den röda tråden och arbeta gränsöverskridande.
  • Ha en tydlig struktur på avdelningen.
  • Glöm inte omsorgen!
Ur motiveringen till Årets förskolekraft 2020

Maria Johansson är en superpedagog utöver det vanliga som med en känsla för historieberättande och naturvetenskap skapar små och stora mysterier i vardagen. Detta genuina engagemang fångar barnens intresse och ger positiva gemensamma upplevelser där både gruppens samhörighet och individens kunskaper kan blomstra! Ett exempel på  detta är avdelningens återkommande tema Dinovember där Maria Johansson är drivande och förvandlar årets gråaste månad till något att se fram emot, där hon och  arbetslaget med liv och lust förvandlar hela avdelningen till en magisk dinosaurievärld som varken stora eller små kan undgå att dras in i.

Åsa Fridman

Åsa Fridman

Frilansjournalist

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen Praktisk pedagogik.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant