Hur skildras förskolan i bilderböcker?
Maria Österlund är professor i litteraturvetenskap vid Åbo Akademi. Hon har bland annat forskat om bildberättande och barnlitteratur. I aktuella boken Rum för läsning medverkar hon med en text om hur förskolan skildras i nordiska bilderböcker.
Du har forskat om hur förskolan skildras i bilderböcker. Varför då?
– En stor fråga inom bilderboksforskning är ”Hur ska vi använda bilderboken i förskolan?” Nu ville jag göra en kullerbytta och titta på ”Hur används förskolan i bilderboken?”
Vad ville du undersöka?
– Jag var nyfiken på allt mellan pärmarna: Vilka situationer visas? Vilka färger och former används? Vilken genre tillhör böckerna? Är de humoristiska? Eller allvarliga?
Vilka böcker har du valt ut?
– Det var svårt att välja eftersom det finns mängder av bilderböcker som utspelar sig i förskolemiljö. Mina kriterier var nyutgivna böcker med relevanta teman där text och bild samspelar. Utifrån dessa har jag valt sju böcker som är skrivna på danska, norska, svenska och finlandsvenska.
Vilka föreställningar om förskolan kommer fram i bilderna?
– Gemensamt är att böckerna tar upp någon slags konflikt. Exempelvis gränsen mellan förskolan och omvärlden. Bilder på hallen, staketet eller grinden återkommer. Det visar både barnets motvilja mot lämningen och de vuxnas ambivalens. Andra teman är missförstånd, mobbning, utanförskap och rymningsförsök.
Det låter ganska allvarligt?
– Ja, det finns absolut dynamiken att man längtar bort från förskolan, men flera böcker är också humoristiska och fantasifulla. Den bild som ges av förskolan är trots allt mest positiv och gestaltas med glada färger och ett lekfullt formspråk.
Hur skildras samspelet mellan barn, pedagoger och föräldrar?
– Med stor värme. Flera bilder föreställer kramar och visar trygghet. Det syns också att både föräldrar och pedagoger visar stor omsorg mot barnen, med reflexvästar och promenadrep. Och pedagogerna har förståelse för om barn eller föräldrar en dag helt enkelt inte orkar gå till förskolan utan stannar hemma.
Vad säger bilderna om samhället?
– Tidsaspekten är en sak som tas upp. Det är bråttom att lämna och de vuxna måste skynda sig till sitt arbete. Förskolan är en avgränsad plats där barnen måste vara på gott och ont. Det är en skillnad mot exempelvis böcker jag har sett från 70-talet där barn och vuxna tillsammans demonstrerar för ”daghem åt alla”. En annan sak som ger en bild av dagens samhälle är att barnen på förskolan har olika hudfärg.
Hur påverkar bilderna i böckerna barnets syn på förskolan, tror du?
– Genom bilderböckerna får barnen dagliga konstupplevelser som skildrar förskolan genom gestaltningar av rum, aktiviteter och relationer, med olika känsla och temperatur. Läsningen vidgar på så sätt barnets syn på vad förskola är, samtidigt som barnen kan känna igen sig och spegla sin egen förskola genom böckerna.
Bilderböcker som skildrar förskolan:
Rymlingarna. I denna bok av Malin Klingenberg och Maria Sann rymmer några barn från förskolan, men återvänder tryggt. ”Omslagsbilden domineras av just ett sådant staket som jag märkt är återkommande i böcker om förskola.”
Dagen. Skildrar rytm och relationer under en förskoledag ur det lilla barnets perspektiv. Av Sara Villius och Mari Kanstad Johnsen.
Min mamma är snabbare än din. Denna berättelse av Emma Virke och Joanna Hellgren skildrar två barns fantasifulla tävling om vilken av deras mammor som kan ta sig snabbast till förskolan.