Att överbrygga barriärer​

Barn tar sig an utmaningar individuellt och pedagoger bör ha kunskaper om barns olika sätt att kommunicera när de är nya i förskolan, oavsett förstaspråk eller ursprung. Ellinor Skaremyrs forskning visar att om pedagoger i förskolan ger barn en framträdande plats i mottagandet av nya barn kan man främja inkludering och deltagande.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Ellinor Skaremyr

Ellinor Skaremyr

Förskollärare, lektor i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Borås och har forskat om minoritetsspråkiga barn i förskolan. Har också skrivit Skolverkets stödmaterial om nationella minoriteter.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant