Kompetensutveckling för dig som arbetar i förskolan.

Gör skillnad för nyanlända​

Varje dag anländer barn till Sverige av olika skäl. Många av dessa är flyktingar som kommer tillsammans med sina familjer. Att ens försöka föreställa sig vad flera av dessa barn varit med om är omöjligt.

Malin Ring

Malin Ring

Chefredaktör Förskoletidningen och Grundskoletidningen

#3
Årgång 40 - 2015
FOKUS:
Årgång 40 - 2015
TEMA:
Nyanlända

Gör skillnad för nyanlända​

Varje dag anländer barn till Sverige av olika skäl. Många av dessa är flyktingar som kommer tillsammans med sina familjer. Att ens försöka föreställa sig vad flera av dessa barn varit med om är omöjligt.

Malin Ring

Malin Ring

Chefredaktör Förskoletidningen och Grundskoletidningen

Porträttet

Med barnen som drivkraft​

Slumpen ledde Daniel Castellanos in i förskolans värld. Nu är han fast och förra året vann han priset som årets förskolechef inom Olympens verksamhet.

Nr 3: 2015
FOKUS
Nyanlända
FOKUS: Nyanlända

Välkommen till förskolan

För många nyanlända barn är förskolan den första kontakten med det svenska samhället. Därför är det viktigt att förskolan har ett bra och genomtänkt mottagande, men det är inte alltid lätt när språk, normer och värden kanske skiljer sig åt.

Med språket som paraply​

Med ett tematiskt, språkande arbetssätt blir barnen i Tallbacksgårdens förskola språkligt medvetna. För att barnen ska få ett så bra mottagande som möjligt använder förskolan olika språkstöd, både för barnens och föräldrarnas skull. Föräldrar ska känna sig välkomna, förstå vad personalen pratar om och vara delaktiga i barnens utveckling. ​

Nr 3: 2015
FOKUS: Nyanlända

Modersmål

Nr 3 2015
Praktisk pedagogik
lock
FOKUS: Nyanlända

Språket nyckeln till framgång​

Barn som ska lära sig ett nytt språk behöver stimuleras att delta i olika aktiviteter som uppmuntrar interaktion och de bör också få möta ett språk som är baserat på egna erfarenheter. Det menar Monica Andersson, förskollärare och svenska som andraspråkspedagog. Här delar hon med sig av tips för att utveckla förskolebarns språk.

FOKUS: Nyanlända

Diskutera

Nr 3 2015
Praktisk pedagogik
lock
Fördjupning

Utvecklingspedagogik och digital portfolio

Föräldrakooperativet Lönnen har utvecklat ett teoretiskt perspektiv som bygger på väl beprövad erfarenhet och forskning för att skapa en professionell och medveten grund till en kvalitativ verksamhet. Syftet är att stödja förskollärarna i att utveckla verksamheten.

Nr 3: 2015
Begripligt för alla
FOKUS: Nyanlända

Begripligt för alla

Med helhetssyn, dialog och delaktighet i centrum vill Strömsunds kommun ge nyanlända barn ett bra mottagande. Att stärka barnets identitet och trygghet är viktigast. Elisabeth Lindholm skriver om utvecklingsprojektet Begripligt hela vägen som utmynnat i en metodbok.

Nr 3 2015
Praktisk pedagogik
lock
Från teori till praktik

Nu då sen

Nr 3 2015
Praktisk pedagogik
lock
NÄSTA NUMMER

Kostnadsfria föreläsningar!

För dig som prenumerant

Är du prenumerant på Förskoletidningen får du tillgång till olika föreläsningar helt gratis. Du kan bland annat se Sofie Tubbin prata om musik, rytmik & språk, men också John Steinberg om att stärka arbetslaget på förskolan. 

Se föreläsningarna här

Bläddra i våra e-tidningar

Du kan läsa Förskoletidningen som E-tidning.

  • Du kan bläddra i våra e-tidningar som i en vanlig tidning, fast på en skärm. 
  • Du kan läsa e-tidningarna via din webbläsare eller via appen Förskoletidningen på din läsplatta eller smartphone.
  • Texten går att förstora och det finns ett särskilt läsläge för enklare artikelläsning.
  • I e-tidningarna finns ett generöst sökbart arkiv med artiklar från tidigare nummer.

Läs tidningen här.

Testa FRAI • Din kreativa AI-kollega i förskolan

Upptäck FRAI – den smarta AI-tjänsten skapad för att ge dig stöd och inspiration i förskolan. Med material baserat på Förskoletidningens innehåll kan du enkelt hitta svar och idéer som underlättar ditt arbete i förskolan.

FRAI är helt gratis! Skapa ett konto med din e-postadress och upptäck hur FRAI kan förenkla din vardag. Prova här.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än? 
Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant