En värld full av möjligheter
För mig är språket en fantastisk gåva och en av våra viktigaste former av kommunikation. Du kan använda det för att uttrycka dina mest grundläggande behov, berätta spännande sagor, förmedla hur du känner och mår. Att ha språket, förstå det, behärska det … Vilken fantastisk skatt det är!
Men det tar tid att knäcka koden för hur man egentligen formar ord och förstår vad det är man förmedlar. De barn som ännu inte har knäckt koden och hittat sitt språk försöker med alla möjliga medel att göra sig förstådda. Det finns en frustration i dem för att de inte kan förmedla vad det är som har hänt eller vad de känner.
Där vilar ett stort ansvar på våra axlar. Både för de barn som ännu inte knäckt koden, de barn som man benämner allt för och som har sitt eget språk eller kommunicerar icke verbalt, men också för de barn som är otroligt nyfikna på alla former av ord de hör och frågar om allt. Och alla individer där emellan. Det finns så mycket man kan erbjuda, allt från de enklaste till de mest kreativa och fantasirika språkverktyg vi kan komma på. Jag har stött på många olika individer, alla i olika stadier av att upptäcka språket. Barn har en naturlig nyfikenhet och lust att upptäcka sitt språk.
Vi har också de barn som har svårigheter. Jag hade ett möte med just ett sådant barn över ett memoryspel. Hon öppnade lådan och plockade fram ett kort. ”Katt” benämnde jag. Flickan upprepade ordet och plockade fram nästa. Jag benämnde och flickan följde. Det blev som en lek.
Till slut fick hon fram den andra katten som hörde till det allra första kortet. ”Katt!” sa flickan och pekade från den första katten till den andra. Och jag bekräftade förstås. Glädjen i hennes ögon varje gång hon ljudade fram ordet efter mig eller hittade ett par och fick fram rätt ord för djuret gick inte att ta miste på. Inte heller hennes stora leende.
Språket ger både frihet och möjlighet. Du kan välja att prata eller att inte göra det. Du kan berätta om du är hungrig eller trött. Ledsen eller arg. Du kan delta i lekar eller konversationer. Du kan beskriva den vackra fjärilen du såg på vägen till förskolan. Med språket öppnas en helt ny värld.
Men med språket kommer också makt, både på gott och på ont. För likväl som barnen lär sig säga du är snäll, lär de sig också du är dum eller du får inte vara med. Ord som kan göra någon förkrossad på insidan. Men man kan välja vad man ska säga, vilken form av ord man vill använda och vad man vill förmedla.
Vi har ett otroligt ansvar i att hjälpa barnen erövra språket med hjälp av vår kunskap, kompetens, kreativitet och medvetenhet. Men vi får inte glömma vikten av att föra över en känsla för ansvaret i att använda språket på ett klokt sätt.
I fortsättningen är det mig som ni kommer att få möta på den här sidan. Jag är legitimerad förskollärare och tog examen i januari 2016 vid Malmö Högskola. Innan jag började arbeta som förskollärare läste jag en fristående kurs i litteraturvetenskap. Sedan ett år arbetar jag på en 3–5 års-avdelning i en förskola i Malmö.