Måltidspedagogik
Förskolans måltider handlar inte bara om att barnen ska bli mätta. Tvärtom: Måltiden är ett utmärkt verktyg för lärande som kan främja allt från miljötänk till kreativitet.
Mätta barn är inte allt
Hur funkar det?
I stället för att arbeta med stora teknikprojekt lyfter pedagogerna påTeknikförskolan i Halmstad frammänskliga uppfinningar i barnens vardag. Frågan ”Hur fungerar det?” löper som enröd tråd genom verksamheten.
30 år senare
Det behövs många olika teorier och metoder – det är Hillevi Lenz Taguchis mantra. Förskoleprofessorn kämpar för att bryta polariseringen mellan olika arbetssätt. Men har också själv bidragit till splittringen.
Mycket prat är det viktigaste
Det enskilt viktigaste för språkutvecklingen är att barn får vara med i många samtal. Det visar en ny unik internationell studie. Iris-Corinna Schwarz från Stockholms universitet är en av forskarna.
”Alla måste känna sig älskade”
Det emotionella arbetet är A och O för LisenHägerström. Hon får utmärkelsen Årets Förskolekraft för sitt inspirerande arbete i Knivsta. Inte minst gör hon allt för att skapa trygga barn.