Talar med ordlösa konster

Ibland kommer barnen fram efter föreställningens slut och rör vid mimaren Bo W Lindström. De frågar om skådespelaren verkligen är på riktigt och inte bara något på en datorskärm eller i en tv-apparat. Ja, mimaren finns på riktigt. I fyra decennier har han rest runt till scener i Sverige och världen och fascinerat barnen med sina ordlösa konster.

Sveriges mest erfarne mimartist ställer upp för en intervju på teater Påfågeln vid Sankt Eriksplan i Stockholm. Teatern är hemmascen för Pantomimteatern och Bo W Lindströms kollegor passerar förbi under vårt samtal i foajén, på väg till eller från möten inför höstsäsongen, när teaterns 40-årsjubileum uppmärksammas med workshoppar och en utställning om teaterns många uppsättningar.

Med jämna mellanrum under intervjun gestaltar Bo W Lindström olika mänskliga beteenden med hjälp av kropp, gester och mimik. Hur snabbt förvandlas artisten inte till någon som glupskt frossar, njutningsfyllt dricker, otympligt haltar på ett par kryckor eller energiskt knådar lera i en konstnärsateljé!

– I Bibeln heter det ju att ordet var i begynnelsen men jag tror att det var rörelsen som var i begynnelsen, säger Bo W Lindström.

Och hur fantasieggande är det inte för mig som åskådare att fantisera om detta ätande, drickande och konstnärliga knådande som skådespelaren framställer i olika scener!

– Mimen ger med sin ordlösa gestaltning betraktaren frihet. När jag exempelvis visar hur en rollfigur dricker något ur en kopp kanske barnet tror att det finns choklad i koppen medan den vuxne associerar till kaffe eller te. Våra föreställningar är öppna både för barnen och deras far- och morföräldrar, framhåller Bo W Lindström.

I hela sitt yrkesverksamma liv har han varit verksam som mimartist. Som 19-åring gick han på teaterutbildning i Skara, började därefter på Statens dansskola och gick 1977 ut från mimlinjen. Därefter bildades Pantomimteatern. Teatergruppen har rest land och rike runt och spelat för barn och vuxna i mängder med olika lokaler.

Bo W Lindström värmer upp och koncentrerar sig inför sina föreställningar med hjälp av sopkvast och dammsugare. Han har bland annat städat inför uppsättningen Charlies unge, som är en av Pantomimteaterns största succéer. Gruppen spelade mer än fyra hundra föreställningar från 2011 till 2014 i Sverige, övriga Europa, Amerika och Asien. Föreställningen bygger på en stumfilmsklassiker av Charlie Chaplin.

– Som enda teatergrupp i hela världen fick vi tillåtelse av Chaplins anförvanter att göra en egen uppsättning, baserad på stumfilmen, berättar Bo W Lindström.

"Mimen når ut med sina berättelser till alla, både små och stora barn."

Charlies unge är en berättelse om en ung kvinna som tvingas lämna bort sitt barn och en lika fattig som godhjärtad man som tar hand om den föräldralösa ”ungen”. Den melodramatiska berättelsen ackompanjeras av pianospel, som ibland hastigt galopperar fram i intrigen och ibland utdraget slår an känslosamma toner. Mim är ingen tyst teater. I Pantomimteaterns uppsättningar spelar musiken ofta en viktig roll.

Bo W Lindström understryker att Pantomimteatern i sina uppsättningar ibland gestaltar starka känslor.

– Också de yngre barnen förstår att verkligheten kan vara svår och orättvis, men att det ändå finns hopp om förändring. Därför visar vi detta ibland på scenen, exempelvis i Charlies unge. Men vi använder inte häftiga ljud- eller ljuseffekter, till exempel blixt och dunder, som kan skrämma barnen. Vi vill ju att våra föreställningar ska ge lust till mer teater.

Gruppen är nu aktuell med uppsättningen I Herthas ateljé, som ger ett kärleksfullt porträtt av keramikern och skulptören Hertha Hillfon, som avled för några år sedan. Uppsättningen är inspirerad av den 30-åriga vänskapen mellan konstnären Hertha och mimaren Bo.

Handlingen är ljussatt i blått och terrakotta som ger associationer till drömmar och lera. Drejskivan snurrar i ateljén och keramikern bränner föremål i sin ugn.

– Hertha hade ständigt nya idéer också när hon blev gammal. När jag spelar den åldrade keramikern vill jag förmedla något av skaparglädjen till barnen, poängterar Bo W Lindström.

Det här är ingen föreställning med dramatiska vändpunkter eller halsbrytande intriger. Bo använder små uttrycksmedel för att gestalta en åldrad konstnär som absorberas av sitt arbete. Ändå är det en koncentrerad tystnad under en föreställning i salongen på teater Påfågeln. Den unga publiken fascineras av de skimrande fantasierna, berättar Bo W Lindström.

Under repetitionerna använder skådespelarna olika associationer för att göra framställningen så mustig och levande som möjligt.

– Vi kan exempelvis leka med olika frågor: Hur luktar kärlek och vilken färg har avundsjuka?

Begreppet mim har sitt ursprung i antikens Grekland och betyder att en aktör avbildar eller härmar.

– Men mimarna avbildar inte bara verklighetens olika handlingar. Vi vill på ett djupare plan berätta något väsentligt om våra rollfigurer och deras karaktärer, understryker Bo W Lindström som flera gånger har bidragit med sina speciella kunskaper i ”vanliga” film- och teaterproduktioner. Han har gestaltat ett lejon i Ingmar Bergmans klassiska produktion av Trollflöjten och spelat Allan Edwalls skugga (!) i en uppsättning för tv som var baserad på en novell av Franz Kafka.

Han anser att mimen, som alla andra konstformer, är viktig också för de yngre barnen.

– Med hjälp av olika sagor och berättelser får de chansen att utveckla sin personlighet. Speciellt betydelsefull är mimen för de nyanlända barn som inte behärskar svenska språket, men som kan avläsa det ordlösa spelet.

När Bo W Lindström sammanfattar sin fyra decennier långa yrkeserfarenhet är han mycket nöjd.

– Jag valde rätt när jag blev mimartist. Mimen når ut med sina berättelser till alla, både små och stora barn. 

Bo W L2

Bo W Lindström

Ålder: 64 år.

Familj: Sambo Pia och dottern Susanna.

Aktuell: Har tillsammans med sin teatergrupp Pantomimteatern varit verksam som mimskådespelare i 40 år.

Fritidsintressen: Fiske och segling och att fixa och snickra på sommarhuset på Gotland.

Läser: Fackböcker om teater, biografier och berättelser av Selma Lagerlöf och Tove Jansson.

Förebilder: Charlie Chaplin och hans godhjärtade och äventyrliga rollfigurer som utför olika slapsticks. Den amerikanske skådespelaren och komikern Robin Williams.

Upprörs av: Alla övergrepp, i synnerhet på barn.

Bo W L

 

Mim och Pantomimteatern

De första spåren av mimteater är från 500-talet före Kristus i Grekland. I antikens Rom reste många trupper runt och framförde komiska, improviserade föreställningar på provisoriska scener. Det var mimen som först använde kvinnliga skådespelare.

Den franske aktören Marcel Marceau var en av 1900-talets främsta och mest inflytelserika mimartister. Han agerade både på scen och i filmen. Den polske mimaren Stanislav Brosowski blev huvudlärare för mimlinjen vid Statens Dansskola 1973. Han kan kallas för den svenska mimens fader.

Pantomimteatern fick Svenska Teaterkritikers Förenings pris 2002 för årets barn- och ungdomsteater. Från 2006 har Bo W Lindström som en av mycket få skådespelare rätt till statlig inkomstgaranti, populärt kallad konstnärslön.

Läs fler

Curt Isaksson

Curt Isaksson

Frilansjournalist.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant