Fyll luckorna med rörelse

Räkna ner till jul med tabata och Följa John. Linda Häggström i Kalix har skapat många nytänkande julkalendrar – förra året blev det en rörelsekalender. Dags att börja planera om du vill göra en egen!

Du behöver:

  • Papper och färgpennor eller dator och skrivare.

  • Lamineringsark och lamineringsapparat.

  • Påse eller låda som ska agera ”lucka”.

  • Dator, mobil, högtalare, projektor – beroende på val av aktiviteter.

Gör så här:

Brainstorma. Börja planera julkalendern i god tid. Använd sånger och danser som barnen redan kan, styrda lekar som Räven och kycklingarna och Följa John, gympa- och tabatapass samt ringlekar som Karusellen och Räven raskar över isen. Sök på Youtube efter danser där rörelserna visas tydligt. 

Ta reda på hur många luckor ni behöver. 2024 är det 16 vardagar i december innan julafton. Ni bör ha en aktivitet för varje dag, samt några i reserv.

Illustrera. Förse varje aktivitet med en så tydlig bild att även en icke-läskunnig kan gissa sig till vad som ska göras. Rita själv eller sök bilder på internet. Skriv på baksidan av varje bild vilken aktivitet som avses samt om det är något som ledande pedagog behöver veta eller förbereda inför aktiviteten. 

Förbered. Sök fram en påse eller en låda som ska fungera som ”lucka”. Fundera ut en introduktion, till exempel att en nisse ringer och meddelar att jultomten vill att ni rör på er varje dag fram till julafton. Bestäm tidpunkt då julkalendern ska ”öppnas” samt vem som ska ansvara för aktiviteten. Välj lämplig plats, inom- eller utomhus. Se till att ledande pedagog kan aktiviteterna ordentligt.

Öppna luckorna. Välj aktivitet utifrån vad som passar varje dag. En dag behövs en snabb aktivitet, en annan dag är det många frånvarande. (Därför är det bra att ha fler aktiviteter än exakt antal dagar att välja mellan.) 

Samla barnen, prata om dagens datum och ”öppna” kalendern. Låt barnen se bilden och gissa dagens rörelseuppdrag. Sedan är det bara att dansa loss, hoppa, springa och leka. Inspirera barnen genom att delta själv. Ge barnen pepp och uppmuntran om de säger att de blir trötta och svettiga. Det är själva syftet med aktiviteten.

Tips!

Undvik extraarbete genom att välja innehåll inom pågående tema. Vi hade detta år temat att barnen skulle leka och ha roligt tillsammans, även över avdelningarna, vilket gjorde att vi rörde oss gemensamt hela förskolan. Bilderna fäste vi på ett fönster, så att barnen enkelt kunde berätta för vårdnadshavarna. Samtidigt lockade detta barnen att självmant leka och dansa igen.

Så gjorde vi på Vattentornets förskola:

Jag tecknade väldigt enkla bilder för att barnen själva skulle förstå vad dagens utmaningar bestod av. Kan ni gissa?


När vi öppnade luckorna fick barnen fundera över vilket nummer de öppnat hemma på morgonen samt hur man skriver till exempel tretton med siffror. 

Rörelse

Vi rörde oss gemensamt innan lunch utifrån dagens ”lucka”. Ibland dansade vi, ibland lekte vi lekar. Denna dag var det Följa John i kalendern.

Rörelse

Linda Häggström

Linda Häggström

Leg. förskollärare på avdelningen Klippan i Vattentornets förskola, Kalix.

Testa FRAI • Din kreativa AI-kollega i förskolan

Upptäck FRAI – den smarta AI-tjänsten skapad för att ge dig stöd och inspiration i förskolan. Med material baserat på Förskoletidningens innehåll kan du enkelt hitta svar och idéer som underlättar ditt arbete i förskolan.

FRAI är helt gratis! Skapa ett konto med din e-postadress och upptäck hur FRAI kan förenkla din vardag. Prova här.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än? 
Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant