Kompetensutveckling för dig som arbetar i förskolan.

Förskoleklassen – plats för lärande och omsorg

För ett år sedan kom vårt första nummer av denna specialtidning – för alla er som arbetar i förskoleklass. Tidningen fick ett väldigt fint mottagande och därför har vi valt att göra ett nytt nummer.

Malin Malmström

Malin Malmström

Chefredaktör

#7
Årgång 44 - 2019
TEMA:
Årgång 44 - 2019
TEMA:
Specialutgåva Förskoleklassen

Förskoleklassen – plats för lärande och omsorg

För ett år sedan kom vårt första nummer av denna specialtidning – för alla er som arbetar i förskoleklass. Tidningen fick ett väldigt fint mottagande och därför har vi valt att göra ett nytt nummer.

Malin Malmström

Malin Malmström

Chefredaktör

Reportage

Gubben Höst lär barnen H

Varje måndag kommer en bokstav på besök till förskoleklassen på Södra Råtorpsskolan i Karlstad. Med sig har hen en väska fylld
med saker som anknyter till temat.

– Det blir som en happening, en kickoff, som sätter igång barnens nyfikenhet, säger förskollärare Jessica Ekberg.

Nr 7: 2019
Reportage

Fångar elevernas kunskap

Från höstterminen blir det obligatoriskt för alla förskoleklasser att använda sig av Skolverkets kartläggningsmaterial Hitta språket och Hitta matematiken. Förskolläraren Lovisa Klockare i förskoleklassen Regnbågen använder sig av materialet redan nu – och ser bara fördelar.

Nr 7: 2019

Problemlösning – en bro till skolan

Förskoleklassens matematikundervisning kan bli en bro mellan förskolans och skolans matematikmål. Genom att arbeta med problemlösning i förskoleklassen blir det möjligt att bygga vidare på förskolans pedagogik och skapa en matematikundervisning med lek, kreativitet och fantasi.

Barnen äger leken!

Barn leker inte för att lära. De leker för att leka. Men leken kan ändå vara en del i lärandet. Som pedagoger behöver vi vara nyfikna, lyhörda och respektfulla när vi skapar lekutrymme och tar tillvara det lärande som sker i leken.

Reportage

Kemi – coolt och spännande

Hur blir kemi tillgängligt för förskoleklasselever? För att stötta pedagoger och skapa ett intresse kring naturvetenskap bjuder Alfons Åbergs kulturhus in till en kemilektion med molekyldans, teater och experiment.

Nr 7: 2019
NÄSTA NUMMER

Förskoletidningen nr 4/2019 ute 21/8!

Temat på nummer 4 är Högläsning och vi besöker bland annat Tulpanens förskola i Gottsunda och kikar på hur de arbetar med Dialogic reading. 

Nr 4 2019

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen Praktisk pedagogik.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant