En kraft som stärker andra
Att forma ett bättre lärande för barnen och omvandla teori till praktik. Det är vad Louise Petersson brinner för. Nu har hon fått utmärkelsen Årets Förskolekraft – för ett engagemang som gör avtryck.
Utomhus blommar ängarna och träden är junigröna i skånska Kristianstad. Lika färgglatt brukar det vara på insidan av Sommarlust förskolas betonggrå baracker – av teckningar, projekt och kreativa lärmiljöer. Men nu står det mesta i bruna flyttkartonger, förskolan stängs när höstens barngrupper blir mindre och arbetslagen delas upp.
– Eftersom vi ska över till andra förskolor får vi chansen att implementera våra arbetsmetoder där, samtidigt som vi får nya erfarenheter från hur de arbetar. Vi sprider vår kompetens när vi nu går åt olika håll, säger Louise Petersson.
I maj blev hon utsedd till Årets Förskolekraft för sitt sätt att möta sina kollegor med ett coachande förhållningssätt och generöst dela med sig av sin teoretiska kunskap.
Kanske kommer det från att hon själv länge saknade den teoretiska grunden. Louise visste tidigt att hon ville arbeta med barn och faktum är att just Sommarlust blev ett av hennes allra första jobb.
Hon blev med tiden barnskötare genom valideringsutbildning, men sedan 2023 är hon legitimerad förskollärare och dessutom ”nyckelperson för framgångsrik undervisning” – Kristianstad kommuns motsvarighet till försteförskollärare.
– Jag var inte redo för högskolestudier när jag var yngre, men nu kände jag att jag hade så mycket verksamhetsnära kött på benen så jag ville ha teorin till det praktiska, säger Louise.
Ute på gården är trampbilarna populära och Louise är snabbt framme och erbjuder lite extra skjuts till barnen. På Sommarlust förskola finns tre åldersblandade avdelningar, en yngrebarnsavdelning – och en skolförberedande avdelning där Louise det senaste året har arbetat med förskolans äldsta barn.
– Vi har arbetat mycket med hållbar utveckling – i den sociala har vi låtit barnen få synliggöra sin omvärld. Sedan har vi tittat på både ekologisk och ekonomisk hållbarhet.
Arbetet har utgått från ett aktivt arbete med att utforska närmiljön.
– Vi gick till exempel och tittade i en affär. Att ta steget in på lagret och få se hur pantmaskinen fungerar är en stor sak, och en av gångerna vi var där kom mjölkbilen. ”Varifrån kommer egentligen grönsakerna, odlas de på baksidan?” undrade ett av barnen, så då var vi där när lastbilen kom nästa gång.
Att anpassa undervisningen efter den individuella barngruppen är något Louise brinner för, liksom att omvandla teori till fungerande praktik.
I nära samarbete med sin rektor har Louise varit med och lagt grunden till ett arbetssätt med progression kopplat till barnens utveckling och lärande i undervisningen. Det handlar om att planera och organisera verksamheten så att man ser varje barns individuella utvecklingsresa.
– Vinsten med tydligheten ser vi hos både barnen och pedagogerna. Pedagogerna tycker att det är roligare att gå till jobbet och det är en förutsättning för att barnen ska få ut det bästa av sin vistelse här, säger Louise.
För att kunna följa varje barns utveckling har förskollärarna utformat progressions-mallar. Färgkodade står de tydligt framme i pärmar inne på förskolan. Mallarna har utformats efter läroplanen och har förankring i forskning. Flera av progressionsmallarna är knutna till en viss teori. Louise bläddrar fram till området matematik där hon har utgått från Alan Bishops grundläggande matematiska aktiviteter.
– Det har varit väldigt intressant att ta fram mallarna. När jag exempelvis skulle skriva om samspelet så visste jag ju vad det betyder för oss, men nu fick jag möjlighet att förankra det teoretiskt och där hittade jag stöd i Kari Papes Lekfullt samspel i förskolan från 2016 som tar upp Lamers indelning av sociala färdigheter och kände att det var exakt det vi ville arbeta med.
Till en början tog Louise fram tre mallar, inom områdena barns delaktighet och inflytande, omsorg, utveckling och lärande samt normer och värden.
– Hur utmanar vi barnen? Hur vet man att man uppnår olika stadier? Och hur följer man upp? Det var några av grundfrågorna när vi kom på att man skulle kunna göra tydliga, enkla – men öppna – mallar.
I dag har förskolan en mall för varje område i läroplanen.
– Den stora vinsten är att pedagogerna har blivit mycket mer medvetna om barnens utveckling och lärande, och vi som arbetslag har fått ett gemensamt yrkesspråk.
Louise tycker att det är viktigt att sprida arbetssätten utanför förskolan. Och med nedläggningen av Sommarlust förskola kommer nya möjligheter.
– Nu får jag en chans att implementera mallarna på en ny plats, säger hon.
Vad har du för mål framåt?
– Jag har alltid sagt att jag vill bli rektor. Jag vill vara med och påverka och med andra rektorer forma ett ännu bättre lärande för barnen.
Utmärkelsen Årets Förskolekraft
Förskoletidningen vill lyfta de goda krafter som finns i förskolans värld och utser därför Årets Förskolekraft. Priset delas ut årligen till en person som gör det där lilla extra för att inspirera, utmana och utveckla med varje barns bästa förskola i fokus.
Ur juryns motivering:
”Med ett brinnande engagemang för undervisning, utveckling och kollegialt lärande har Louise gjort ett avtryck som sträcker sig långt utanför den egna förskolan. Genom att generöst dela med sig av sin teoretiska kunskap – alltid på ett lekfullt och tillgängligt sätt – har hon stärkt det kollegiala lärandet och skapat nyfikenhet och vilja till förändring.
I nära samarbete med sin rektor och utvecklingsteamet har Louise varit med och lagt grunden till ett tydligt och användbart arbetssätt för att planera och arbeta mot progression i undervisningen. Ett arbetssätt som gjort skillnad – inte bara i den egna förskolan, utan för många fler. Louise är en kraft som stärker andra, för kunskapen vidare och visar vägen framåt – alltid med förskolans uppdrag i fokus.
Hon är ett bevis på vad som händer när vilja möter skicklighet. Hon ger kraft till andra – och är därför själv en självklar Förskolekraft.”