Tavla för trygghet
Bygg upp undervisningen efter introduktionen runt en familjetavla. På så sätt kan ni både skapa trygghet och arbeta språkutvecklande. Förskolläraren Carola Nyholm från Allmogens förskola i Järfälla tipsar.
Du behöver:
Färgad kartong i A3- eller A4-format.
Limstift.
Sax.
Lamineringsplast.
Lamineringsmaskin.
Foton från vårdnadshavarna, på sådant som är betydelsefullt för varje barn.
Pärmhållare eller annan dokumentationsplats.
Förberedelser:
Under introduktionen ber ni varje familj att välja ut bilder på familjemedlemmar, husdjur, leksaker och platser som är betydelsefulla för deras barn. Bilderna mejlar eller lämnar de till er på förskolan. Be vårdnadshavarna skriva ner vad det är för person, djur, leksak eller plats på varje foto.
Gör så här:
Upp på väggen. Gör i ordning varje tavla allt eftersom. Om vårdnadshavarna vill kan de också själva klippa och klistra sin tavla. Visa varje barn deras tavla. Sätt sedan upp tavlorna på väggen i korridoren tillsammans med barnen. Här kan nu barnen själva titta på tavlorna. Även de ”gamla barnen” lär sig känna igen sina nya kamrater och deras familjer.
Samtal i smågrupper. Dela upp barnen i mindre grupper. Låt barnen berätta om sin tavla och lyssna när deras kamrater berättar om sina tavlor. Eftersom de yngsta barnen oftast inte har ett verbalt språk när de börjar på förskolan blir ni ett stöd under samtalet. Vi ser att tavlan betyder otroligt mycket för varje barn. Den skapar trygghet och är identitetsstärkande. Även de andra barnen skapar en social relation till de nya barnen. De nya barnen får en plats i gruppen och känner sig sedda.
Innehåll i samlingen. Barnen får sedan visa sina tavlor i storgrupp utifrån förmåga och behov. De barn som inte har ett verbalt språk visar sin tavla tillsammans med läraren. Där blir det läraren som sätter ord på vem barnet visar, eller att barnet får peka på ”rätt person” när en kamrat kanske säger mamma eller hund.
Tavlan följer med. Ibland behöver ett barn ha sin tavla med sig. Då tittar, pekar och säger hen vem som är på tavlan vid många stunder under en dag. Ganska snabbt efter att tavlorna börjat användas i undervisningen hör vi att det verbala språket ökar. Det kommer ord som mamma, katt, syster, bror, mormor och tavla samt matematiska ord som stor, liten eller många.
Använd figurer. Efter ett tag kan ni även plocka in figurer när ni pratar om familjer. När vi gör det brukar barnen hämta sin egen tavla och jämföra med figurerna. Det går bra trots att barnen är små – de klarar av att förknippa figurerna till vem som är på tavlorna.
Så gör vi på Allmogens förskola:

Vi hänger upp alla familjetavlor på vår dokumentationsplats i korridoren. Här stannar vi ofta till och och har samtal om tavlorna.
Barnen berättar om sin tavlor under samlingen. Att sitta eller ligga på golvet och bara ha sin familj framför sig är så stämningsfullt.
Vi använder figurer som stöd när vi pratar om familjer. Barnen brukar hämta sin egen tavla och jämföra med figurerna.
Språk och identitet
Arbetet med familjetavlorna är språkutvecklande. Barnen utvecklar både det verbala språket och sin icke-verbala kommunikation. Arbetet är också identitetsstärkande. Det skapar trygghet, en känsla av att vara en i gruppen samt vi-känsla.