Svåra samtal

Att lyfta barns behov av särskilt stöd med vårdnadshavare kan kännas svårt. Specialpedagogen Pernilla Unevik guidar.

Som pedagog i förskolan möter du ibland situationer där barnets behov av särskilt stöd behöver lyftas med vårdnadshavarna. Det är samtal som kan upplevas svåra, eftersom de ibland väcker starka känslor och kan innebära information som vårdnadshavarna inte tidigare reflekterat över.

Samtidigt är dessa samtal en central del av uppdraget. När de genomförs med respekt, tydlighet och omtanke kan de bli startpunkten för en nära samverkan med vårdnadshavarna. Framför allt visar de att förskolan alltid har barnets bästa i fokus och att barnet ska få det stöd som behövs för att utvecklas och må bra.

Svåra samtal blir lättare när fokus flyttas från problem till samarbete – och när barnets bästa alltid är kompassen.

Tips på formuleringar!

Exempel på formuleringar som hjälper dig att hålla fokus på barnet och undvika värderingar:

”Vi har sett att …”

”I förskolan märker vi ibland …”

”Vi vill berätta hur vi stöttar ert barn i vardagen …”

”Vad tänker ni om det jag har berättat?”

”Vi är oroliga för … och vill gärna höra hur ni upplever det hemma.”

10 tips för trygga möten

  1. Förberedelse.Samla konkreta observationer och bestäm syftet med samtalet. Avgränsa dig till några huvudpunkter.

  2. Inledning.Börja med att lyfta barnets styrkor för att skapa en balanserad bild och en trygg start.

  3. Beskriv, värdera inte. Berätta vad du ser i vardagen, inte vad barnet ”inte kan”. Undvik värderingar – de kan lätt väcka känslor.

  4. Tydliggör ert arbete. Berätta hur ni stöttar barnet nu och vilka steg som planeras framåt. Det förmedlar trygghet och ansvar.

  5. Bjud in vårdnadshavarna. Fråga efter vårdnadshavarnas tankar och reaktioner, till exempel: ”Vad tänker ni om det jag har berättat?” Det stärker dialogen och deras delaktighet.

  6. Professionellt förhållningssätt.Var tydlig men varsam. Låt inte egna känslor styra, utan håll fokus på barnet och lösningar.

  7. Tydliggör oro vid behov.Om vårdnadshavarna inte delar er bild, förklara att förskolan är orolig för barnet. Påminn också om att barn kan uppträda olika i olika miljöer. 

  8. Känslomässiga reaktioner. Var beredd på oro, sorg eller ilska. Bekräfta känslan, men gå inte i försvar.

  9. Dokumentation och uppföljning. Skriv ner vad som sagts, ge vårdnadshavarna en kort sammanfattning och boka in en uppföljning.

  10. Relationsskapande arbete. Tänk också på att bygga tillit i vardagen genom små samtal vid hämtning och lämning. Det underlättar när svåra frågor behöver tas upp.

Pernilla Unevik

Pernilla Unevik

Pernilla Unevik är förskollärare och specialpedagog samt utbildad sensomotorisk tränare. Hon arbetar som Strategisk kvalitetsutvecklare i Österåkers kommun. Pernilla har skrivit boken Motorik med alla sinnen tillsammans med Åsa Hagdahl (2023) samt Specialpedagogik i förskolans systematik och praktik tillsammans med Anna Samsioe (2025, båda Gothia Kompetens).

Testa FRAI • Din kreativa AI-kollega i förskolan

Upptäck FRAI – den smarta AI-tjänsten skapad för att ge dig stöd och inspiration i förskolan. Med material baserat på Förskoletidningens innehåll kan du enkelt hitta svar och idéer som underlättar ditt arbete i förskolan.

FRAI är helt gratis! Skapa ett konto med din e-postadress och upptäck hur FRAI kan förenkla din vardag. Prova här.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än? 
Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant