01
02

En plats att må bra på

Anders Ohlsson bjuder på tips och idéer om pedagogik utomhus.

I naturen mår alla bra och utevistelse är bra för hälsan. Det är en självklarhet vi ibland slänger ur oss. Men är det sant? När vi vistas i naturen upplever vi ett välbefinnande. Forskning har konstaterat att det räcker att se en tavla med ett naturmotiv för att tillfriskna snabbare efter en operation. 

Att ha naturen utanför fönstret är ännu mer positivt och att vistas i den optimalt. Något i oss hör ihop med naturen, som vi behöver. Rent hälsomässigt kan man med forskningens hjälp slå fast att om vi vistas ute i en bra miljö som barn, håller vi oss friskare och bygger upp ett immunförsvar för livet. 

Om barn och vuxna ska vilja vara ute krävs det att man är TVM – Torr, Varm och Mätt. Positiva upplevelser av utevistelsen är a och o. Ingen längtar efter att återuppleva något negativt, men det positiva vill vi alltid tillbaka till.

I förskolan lägger vi grunden för hur barn ser på utevistelse. Med positiva upplevelser får vi barn som vill gå ut och som mår bra. Ibland hör jag föräldrar säga att deras barn inte är ett ”utebarn”. Jag brukar fråga om föräldern tycker om att vara ute och på vilken grund hen grupperar sitt barn som ”innebarn”. Jag är ganska säker på att det inte finns ”inne”- eller ”utebarn”. 

Det som finns är vuxna som ger positiva eller negativa upplevelser av utevistelsen, vuxna som inte ger barn möjligheten att lära känna naturens resurser som hälsokälla och positiv plats att vistas på. 

Upptäck våren tillsammans

Nu är våren på väg och det kan innebära att vi gör en nystart i vår utevistelse. Jag skulle vilja ge dig tre tips, förutom TVM, för att ni ska få en härlig och innehållsrik utevistelse med barnen.

  • Varva utevistelsen med aktivitet och vila. Barnen älskar att springa runt ute men vilan är lika viktig.
  • Var nyfiken på naturen – upptäck den med alla sinnen.
  • Skapa positiva upplevelser tillsammans med barnen – tillsammans är det viktiga här.

Uppfyller du de här punkterna så får ni en spännande vår ute i naturen.

Samla vårtecken 
Våren är spännande med allt som vaknar upp efter en lång vinter. Knoppar som gror, blommor som blommar och djur som vaknar. Gör er egen vårkalender och stick ut med barnen och leta efter vårtecken. Några av våra vanligaste vårtecken är: blåsippor, vitsippor, tussilago, sälgblomning, humlor, daggmaskar, sädesärlor och bofinkar.

blommor

 

Småkrypsjakt med luppen

På vintern sover naturen och så även småkrypen. En del tar sig ner i marken medan andra gömmer sig under trädens bark. Med luppens hjälp kan du med lite envishet hitta småkryp under bark och i trädens springor. Det enda du behöver är en lupp eller ett förstoringsglas. Jag föredrar luppen men förstoringsglaset kan vara enklare för de yngre. När ni hittar något djur, låt det vara ifred och sova vidare. Samtala med barnen varför djuret ska få sova vidare. På så sätt skapas en förståelse hos barnen att djuren ska lämnas ifred.

smakrypsjakt

 

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant