Barnen lär om odling och trädgård
I köksträdgården i Mariebergsskogen i Karlstad kan förskolebarnen lära om odling och trädgård. De får prova allt från att sätta potatis till att plocka fröer som ska bli nya morötter.
Tankarna på en trädgård med matproduktion kom för några år sedan när det kommunala bolag som äger Mariebergsskogen funderade på utvecklingsmöjligheter.
– Det pratas mycket om att kunskap går förlorad med den äldre generationen. Äldre vet vad som krävs för att få potatis på bordet, medan de yngre lever längre från trädgården. Vi ville komplettera trädgården med en publik köksodling där vi kan lära ut hur odling går till, berättar Jessica Nyström, förste trädgårdsmästare i Mariebergsskogen som är Karlstads stadspark.
– Vi hade också sett att det är svårt för förskolor att ha en egen trädgård och ville kunna erbjuda det i parken där vi kan sköta odlingen med vår kompetens under hela säsongen.
Sedan 2014 kan förskolegrupper i Karlstads kommun besöka köksodlingen. Platserna lottas ut bland förskolor som anmält intresse och det finns plats för åtta förskolegrupper per säsong. Varje förskola kommer på fyra träffar, två på våren och två på hösten.
– Barnen kommer in i en trädgård i arbete och de får vara med om de moment som finns i en trädgård, till exempel odling och skörd, berättar Jessica Nyström.
På första vårträffarna brukar barnen titta på olika frön, plantera fröer på friland, i växthuset och i krukor, vattna odlingarna och sätta potatis. De får också vara med när potatisarna plockas upp ur en stuka, en enkel jordkällare. Jessica Nyström pratar med dem om vad de gör och varför och hon berättar om en gång då hon och barnen funderade över hur mycket potatis det kan bli av en sättpotatis. Två trodde någon, tusen en annan.
På hösten får barnen vara med om att skörda och förbereda för nästa säsong. Vid första höstbesöket är fokus på det som växer ovan jord och barnen får smaka ärter, kryddor, tomater och sallad. När barnen smakar på grönsakerna sitter de i växthuset.
– Det är en häftig miljö att vara i, med tomater, gurka, melon och paprika runt omkring. En del äter jättemycket, andra är mer försiktiga. Många provar sådant de inte vågar prova annars, säger Jessica Nyström.
Under det andra höstbesöket får de skörda rotfrukter, men även majs och pumpa. De får också med sig en påse med en del av skörden tillbaka till förskolan för att laga av.
– Här kan barnen se att det blir mer variation när man odlar själv. Morötter kan se olika ut men fortfarande vara lika goda, bara roligare! I påsarna i affären är alla morötterna lika och då är det intressant att se krokiga morötter och morötter som har många ”ben”, säger Jessica Nyström.
Barnen hjälper också till att lägga potatis i stukan för att kunna sätta den våren därpå och de samlar fröer från blommor och grönsaksplantor.
"Det är roligt att se hur de anstränger sig. Det finns en sådan ömhet i det."
Jessica Nyström strävar efter att knyta ihop odlingsåret för barnen, bland annat genom att visa stukan för barn och pedagoger. I den läggs potatis och morötter, rödbetor och palsternackor och den säkerställer att det finns utsäde för nästa år. När rotfrukterna tas upp på våren planteras de och plantorna får gå upp i blom. På hösten skördas fröna.
– Den är lite komplex och den är svår att prata om med så små barn och där vänder jag mig mest till pedagogerna. För barnen är det roligt att gräva i sanden, men det teoretiska blir lite för komplicerat för dem, säger Jessica Nyström som också visar komposten för barnen för att att berätta för barnen om dem kretsloppstanken.
– Men det kan också bli lite abstrakt, att man ska lägga tillbaka komposten i jorden. Jag brukar berätta att vi behöver ta hand om maskarna och jorden.
Hon gör också pedagogiska ”stickspår”. Till exempel visar hon hur man kan grodda och förra året byggde barnen insektshotell. Varje vår gör barnen fågelskrämmor som de får döpa och sätta ut i landen.
De olika förskolegrupperna får samsas om odlingen, dels på grund av att man odlar enligt en växtföljd av växtskyddsskäl, dels för att inte en förskola ska bli utan skörd om en odling skulle bli förstörd av någon anledning.
Jessica Nyström tycker att fyra- och femåringarna är en tacksam åldersgrupp att prata om natur och trädgård med.
– Det finns en upptäckarglädje hos dem och det blir många olika och roliga kommentarer. De är på med på allt och tycker att det är roligt. Många gillar pilljobbet med att samla frön. Det är svårt att så de här små fröna och barnen är noga. De är så koncentrerade på det här lilla. Det är roligt att se hur de anstränger sig. Det finns en sådan ömhet i det.
Varför är det viktigt att odla med barnen?
– På längre sikt behöver man förstå vad det är man äter och hur det har kommit dit och att det krävs en del arbete för att det ska bli två kilo morötter. Det dyker inte bara upp i affären. Det har med värde att göra, att man värdesätter det man har.
Det är också viktigt att väcka ett intresse för trädgården i sig. Man kanske vill odla själv, men många har inte möjlighet till det, menar Jessica Nyström och fortsätter:
– Vi vill ge positiva associationer till den gröna miljön. Det finns mycket kraft i det gröna och det växande. Den är en god sak att vara i och kanske kommer man också att vilja bygga upp sin egen trädgård.
- Gå in med entusiasm!
- Var inte ensam i arbetet, dela på det.
- Titta på era förutsättningar. Vilka ytor har vi? Vilken jord? Hur länge har vi stängt på sommaren? Kan någon gå hit och vattna då? Det sätter ramen för vad man kan odla. Kanske välja bort tomatplantorna, men odla potatis.
- Säkra kort är bärbuskar, potatis, frukt och majs. Till majsodling behövs stor yta och många plantor men sedan sköter de sig själva ganska bra. Squash är roligt att odla men kräver bra med fuktighet i jorden.Kryddor är tacksamma och lätta att hantera och luktar mycket.
- Låt barnen vara med. Använd mindre redskap som är anpassade för dem.
- Att grodda går snabbt och ni kan se vad som händer med fröna. Ta ett fuktat hushållspapper och lägg i en påse och ställ lite halvvarmt. Man kan också ta en glasburk och lägga ett papper i mitten och pilla ner fröerna längs sidorna så att man ser dem.
- Sätt frön i små krukor på fönsterbrädan. Sätt ut krukorna om ni har plats och möjlighet.