Kompetensutveckling för dig som arbetar i förskolan.

Den viktiga maten

Även yngre barn behöver få en klok inställning till mat, smaker och måltiden i sig. Temat i Förskoletidningen är därför måltidspedagogik och hur vi kan använda kocken, kökets råvaror, barnens nyfikenhet och förskollärares och barnskötares kunskap om pedagogik för att göra det bästa av det som är en stor del av förskolans vardag – maten.

Malin Malmström

Malin Malmström

Chefredaktör

#3
Årgång 42 - 2017
TEMA:
Årgång 42 - 2017
TEMA:
Måltidspedagogik

Den viktiga maten

Även yngre barn behöver få en klok inställning till mat, smaker och måltiden i sig. Temat i Förskoletidningen är därför måltidspedagogik och hur vi kan använda kocken, kökets råvaror, barnens nyfikenhet och förskollärares och barnskötares kunskap om pedagogik för att göra det bästa av det som är en stor del av förskolans vardag – maten.

Malin Malmström

Malin Malmström

Chefredaktör

Porträttet

Vågar bryta tystnaden

Elaine Eksvärd är för de flesta kanske främst känd som en väletablerad retoriker. Nu vill hon även stå upp för barns rättigheter. I den självbiografiska boken Medan han lever berättar hon utlämnande om de sexuella övergrepp hon i sin barndom utsattes för av sin far.

Nr 3: 2017
TEMA:
Måltidspedagogik

Måltiden – mer än bara mat

Vitaminer, proteiner och kolhydrater i all ära – i Tessins förskola i Nyköping är det lika viktigt att maten och måltidsstunden är fylld med lust, sinnesupplevelser och trevlig samvaro.

Nr 3: 2017
TEMA: Måltidspedagogik

Med barnen i köket

Med läroplanen i bakhuvudet tar kocken Douglas Rudd Vilá med barnen i köket. Förskoletidningen besökte Blomsterkungens förskola och fick vara med när Charbel och Izabelle gjorde lunch åt sina kamrater.

Fler matglada barn

Fler matglada barn, mindre svinn och ett större intresse för nya smaker. Förskolan Kreatören i Uddevalla jobbar aktivt med måltidspedagogik och låter barnen uppleva maten med alla sinnen. 

– Barnen får känna, lukta och smaka på maten, säger förskolläraren Johanna Nanderöd.

Nr 3: 2017
TEMA: Måltidspedagogik

Barnet har alltid rätt

Det finns en mängd orsaker till ätsvårigheter hos barn men utifrån sina förutsättningar gör barn alltid så gott de kan. Vi vuxna behöver utgå från barns upplevelser av maten och stunden när vi hjälper dem att hantera problemsituationer. Kajsa Lamm Laurin skriver om ätutveckling, makt och laddade matsituationer.

TEMA: Måltidspedagogik

Kulinarisk kultur

Måltiden i förskolan har både näringsmässig och kulturell betydelse. Vår matkultur är hela tiden i förändring och vid varje måltid skapas och återskapas matkultur, oftast utan att vi är medvetna om det. 

Nr 3 2017
Praktisk pedagogik
lock
TEMA: Måltidspedagogik

Fyll måltiden med medvetenhet

Måltiderna är centrala under barnens dag hos oss i förskolan. Under en dag äter vi frukost, lunch, mellanmål och därtill har vi fruktstunder. Uppskattningsvis tre timmar sammanlagt. Tre timmar som ingår i vår arbetstid och därmed ska fyllas med ett syfte. Varför gör vi som vi gör vid våra måltider? Sofia Lönnqvist resonerar kring hur vi kan ge måltiden mening och ger tips för mer medvetna måltider.

Nr 3 2017
Praktisk pedagogik
lock
TEMA: Måltidspedagogik

Diskutera

Nr 3 2017
Praktisk pedagogik
lock
Se allaSe färre
Reportage

Samiska språket och kulturen återerövras av barnen

I den gamla nomadskolan i Gällivare finns Sveriges första samiska förskola. Nomadskolan var tidigare ett internat för samiska barn, men idag har sameskolstyrelsen tagit över med förskola, förskoleklass och årskurserna ett till sex.

Nr 3: 2017
Digitalt

Ta med tekniken ut

Förra sommaren slog Pokémon Go igenom med storm och fick gamla som unga att korsa åkrar och gena över grannens tomt i Pokémonjakten. Eftersom du måste röra på dig för att komma vidare i spelet motiverades många att ge sig ut utomhus. Personligen har jag aldrig haft det så lätt att få med mina barn på promenader som då. 

Nr 3 2017
Praktisk pedagogik
lock
NÄSTA NUMMER

Förskoletidningen nr 4/2019 ute 21/8!

Temat på nummer 4 är Högläsning och vi besöker bland annat Tulpanens förskola i Gottsunda och kikar på hur de arbetar med Dialogic reading. 

Nr 4 2019

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen Praktisk pedagogik.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant