Idéutbyte i arbetslaget
Varför gör vi som vi gör? Lärträffen fokuserar denna gång på reflektion i förhållande till verksamhetens utveckling – förr, nu och framåt.
Att tänka på
Utse en samtalsledare och kom överens om vem som dokumenterar era reflektioner och slutsatser. Dokumentera konkreta exempel eller beskrivningar av hur ni arbetar med reflektion, vad ni har lärt er och hur ni planerar att vidareutveckla arbetet.
1. Vad är reflektion?
Hur definierar ni reflektion i det pedagogiska arbetet? När och hur sker reflektion i vardagen? Vad skiljer vardagsreflektion från mer djupgående utvärdering?
2. Vad har förändrats?
Fundera tillsammans på hur ert arbetssätt har förändrats genom åren. Vad gjorde ni förut som ni inte gör i dag – och varför? Vilken betydelse har dessa förändringar haft för barnens lärande?
3. Beprövad erfarenhet
Vad innebär beprövad erfarenhet i praktiken? Hur samlar ni kunskap om vad som fungerar? Hur kan ni tillsammans utveckla en medvetenhet om vad ni vill bevara och vad ni vill förändra?
4. Uppföljning?
Hur säkerställer ni att ni drar lärdomar av det ni provar i verksamheten? Hur dokumenterar ni reflektion och vad använder ni det till? Hur går ni från ”det vi ser” till faktisk förändring?
5. Vad vill ni testa?
Vad har ni sett fungerar väl i er verksamhet och vad vill ni utveckla? Vilka idéer vill ni prova framåt och hur kan ni följa upp och utvärdera dem tillsammans?
Till sist!
Arbeta fram en handlingsplan för hur ni kan vidareutveckla ert reflekterande arbetssätt genom att diskutera:
Hur och när skapar ni utrymme för gemensam reflektion i arbetslaget?
Hur säkerställer ni att reflektionen leder till utveckling – både för barn och pedagoger?
Hur kan ni synliggöra och föra vidare beprövade erfarenheter?
Hur kan ni göra barnen delaktiga i reflektionen kring verksamheten?
Hur kan ni koppla samman nuläge, dåtid och framtid i ert kvalitetsarbete?