Mätta barn är inte allt
Måltider i förskolan är inte bara ett sätt att stilla hungern utan också ett tillfälle för lärande och utveckling. Måltider diskuteras dock sällan under reflektion eller utvecklingsdagar.
Genom att integrera pedagogiska element i måltidssituationerna skapar vi en miljö där barnen lär sig vad de äter, varför och hur det påverkar deras kropp och planeten. Forskning visar att tidiga erfarenheter kring matval och matvanor är avgörande för barns framtida hälsa. Varför inte använda måltiden som ett pedagogiskt verktyg?
Att integrera måltiden i undervisningen har pedagogiskt värde. När barnen utforskar maten öppnas deras sinnen för naturvetenskap och matematik. Genom att vi räknar tomater, experimenterar med olika smaker och funderar över hur potatisen växer blir undervisningen byggd på nyfikenhet.
Språkligt utforskande kan också berika barnens ordförråd och kommunikativa färdigheter. Genom att samtala om matens texturer, smaker och ursprung ger vi barnen verktyg för kritiskt tänkande och problemlösning. Måltidspedagogik knyter an till förskolans uppdrag och kan forma hälsomedvetna och miljöansvariga vuxna.
Från och med detta nummer har vi slagit ihop Förskoletidningen med systertidningen Praktisk pedagogik, vilket ger dig allt du behöver samlat i en enda publikation. Praktisk pedagogik finns kvar som en del av tidningen och har samtidigt blivit ännu mer användbar med aktiviteter och övningar direkt anpassade för utbildningen.
Med fokus på aktuella ämnen, artiklar, reportage och konkreta råd fortsätter vi att hjälpa dig i ditt viktiga arbete i förskolan. Vi hoppas att du kommer att uppleva detta som ett värdefullt steg mot ännu bättre pedagogiskt stöd.