Sätt i gång byggprojekten!
Ett av de mest spännande materialen att arbeta med som förskollärare i en montessoriförskola är ”romerska valvbågen”. Den visar hur valv och broar byggdes i romersk arkitektur. Att tillsammans med barnen klura ut hur bitarna ska sitta för att bli stabila är både spännande och tålamods- krävande.
Ett fint minne från min egen tid som förskollärare är en flicka som efter sommarlovet kom tillbaka med ett foto på en stenvalvsbro och strålade när hon sa: ”Den är byggd precis som romerska valvbågen!”
Att arbeta med manuell teknik ger barnen möjligheten att ut-forska och lära genom händerna. Förskolans läroplan betonar vikten av att barnen får undersöka teknik i vardagen och genom manuella aktiviteter, som att bygga och konstruera, får de öva färdigheter som kan utvecklas till djupare tekniska kunskaper.
Manuell teknik stärker barnens problemlösningsförmåga och ger dem förståelse för hur saker fungerar. Genom att använda verktyg som skruvmejslar och hammare kan barnen experimentera och lära sig om stabilitet, konstruktion och funktion. Dessa aktiviteter är nära knutna till barnens vardag, vilket gör lärandet relevant och meningsfullt.
Det har uppmärksammats att många skolbarn har svårt att hantera enkla verktyg som saxar. Detta speglar en minskad övning i praktiska färdigheter redan i förskolan. Att hantera verktyg är inte bara en fråga om finmotorik utan är också en del av teknikundervisningen där barnen lär sig om material, konstruktion och problemlösning.
Förskolan erbjuder naturliga möjligheter för barnen att öva dessa färdigheter. Genom att klippa, skruva och bygga utvecklar de både hand-öga-koordination och tekniskt tänkande. Samtidigt lär de sig att använda verktyg säkert och förstå tekniska lösningar och processer.
Så sätt i gång små byggprojekt, ta fram verktygen och snickarbänken och låt barnen utforska tekniken – kanske genom att bygga en koja ute i skogen. Vad ni än gör, det blir kul. Jag lovar!