”Inget barn ska falla mellan stolarna”

Alla barn ska få det stöd de har behov av. Därför blir kartläggningsmaterialet i matematiskt tänkande och språklig medvetenhet i förskoleklassen obligatoriskt. Redan nu finns materialet tillgängligt.

2016 kom regeringen och utbildningsdepartementet med utredningen Läsa, skriva, räkna – en garanti för tidiga stödinsatser med syfte att elever som behöver stöd så tidigt som möjligt ska få hjälp utformat efter sina behov. Till sommaren blir en modifierad version av utredningen, vilken regeringen bett Skolverket att ta fram material till, lag.

– Syftet med såväl Hitta språket som Hitta matematiken är att de ska fungera som verktyg för lärare i förskoleklass att så tidigt som möjligt fånga upp elever som man misstänker inte uppfyller de kunskapskrav som kommer att ställas i årskurs ett, och sedan i årskurs tre, berättar Jenny Lindblom på Skolverket.

Skolverkets tanke är att skapa tre ”kunskaps-kontrollstationer”, som följer varje barn i förskoleklass och i lågstadiet. Kartläggningen i förskoleklass, som nu blir obligatorisk, följs av redan existerande bedömningsstöd i årskurs ett, och sist av de nationella proven i årskurs tre. Tidigare utredningar har visat att den svenska skolan lägger väldigt mycket resurser på olika typer av stöd, exempelvis i form av extralärare och stödundervisning, först i högstadiet, något Skolverket nu vill ändra på.

– Vi vill förändra bilden av att stödet kommer försent. Istället ska hjälpen sättas in så tidigt som möjligt.

Kartläggningsmaterialet har Skolverket tagit fram med hjälp av Högskolan Dalarna och Stockholms universitet. Materialet har testats på en stor mängd elever och lärare. Gemensamt för alla aktiviteter är att de är utformade för att göras i grupp, för att så enkelt som möjligt kunna integreras i det vanliga arbetet, samt att de ska göras under höstterminen. Tanken är att lärarna under vårterminen ska ha möjlighet att utforma verksamheten utefter det resultat som utvärderingen ger.

– Enkelt uttryckt handlar allt om att inget barn ska glömmas bort eller falla mellan stolarna – alla barn ska få det stöd de har behov av. Det är klart att det är svårt att garantera att alla specifika krav uppmärksammas omedelbart, men våra chanser att lyckas ökar definitivt med det nya materialet och de tre ”kontrollstationer” vi nu skapar, säger Jenny Lindblom på Skolverket.

Skolverket har i nuläget inga planer på att ta fram ytterligare kartläggningsmaterial för förskoleklassen i andra ämnen.

Läs ett reportage om förskoleklassen Regnbågens arbete med kartläggningsmaterialet här

Åsa Fridman

Åsa Fridman

Frilansjournalist

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant