01
02
03

Skapa ett bra team med IPO-modellen

I arbetslaget är vi beroende av varandra för att kunna utföra vårt arbete på bästa sätt. För att vi ska nå goda resultat och samtidigt må bra själva kan vi använda oss av IPO-modellen. 

IPO-modellen skapar en struktur för hur vi kan förstå vad som skapar goda resultat, bra arbetsklimat och gott samarbete i ett team. 

Inputs handlar om vilka förutsättningar vi har från början – teamets medlemmar, deras kompetens samt organisatoriska förutsättningar. Processer är vad vi praktiskt gör – hur vi planerar och strukturerar, hur vi samarbetar samt hur de interpersonella relationerna ser ut. Outputs är det vi kan mäta – resultatet av arbetet och hur väl vi trivs. 

Har man redan ett väletablerat team där man vill förbättra samarbetet och arbetsklimatet är det processerna man fokuserar på. Vill man kunna använda sig av modellen på bästa sätt rekommenderas det att man kontaktar någon som är certifierad i att göra en mätning i hur teamet ligger till gällande de olika processerna (Team pro Inventory). Har man inte möjlighet till det får man behovsinventera själv. 

Samla gruppen och diskutera hur ni ligger till gällande följande:

  • Hur tydlig är målsättningen för gruppen? Hur väl fungerar struktur, planering och utvärdering av arbetet?
  • Hur löser vi problem tillsammans? Hur ger vi kontinuerligt stöd till varandra och har vi en tydlig kommunikation?
  • Hur är relationerna i gruppen? Lyssnar vi aktivt på varandra? Stöttar vi varandra? Löser vi konflikter på ett konstruktivt sätt? 

Läs Linda Cardebergs text om hur vi skapar bästa laget här.

team

 

Reflektera!
  • Är det tydligt för alla vad som är våra mål? Har vi mål som känns meningsfulla?
  • Hur ger vi varandra positiv feedback?
  • Utvärderar vi regelbundet vårt arbete tillsammans? Är alla delaktiga?
  • Har vi fungerande spelregler för hur vi ska bete oss på jobbet för att både nå våra mål och må bra? Vilka är de? Specificera!

 

 

Förbättra teamets resultat och samarbete
  • Skapa gemensamma spelregler. Samla gruppen och sätt spelregler tillsammans. Så här ska vi bete oss på arbetet för att nå våra mål. Målen kan till exempel vara att ge bästa omhändertagandet för barnen och må bra med varandra. Ofta landar man i beteenden som att lyssna aktivt, komma i tid eller att vara professionell. Det är viktigt att detta görs tillsammans i gruppen och att man avsätter tillräckligt med tid. 
  • Skapa ”team mental models” för mål och roller. Gemensamma tanke- modeller är att se till att samtliga medlemmar i en grupp tänker likadant kring saker som vad uppdraget innebär. Vad gör vi konkret för att nå dit? Vad ska prioriteras för att vi ska komma dit? Vad ingår och vad ingår inte i min roll på arbetet? Vad ingår i de andras roller? Det handlar kort sagt om att nå en samsyn. 
  • Ge varandra regelbunden positiv feedback. Skapa en rutin där ni kon-kret lyfter något en arbetskamrat gjort den gångna veckan som bidragit till bättre resultat, högre motivation eller bättre psykosocialt arbetsklimat.
  • Avsätt tid för planering och utvärdering av arbetet utifrån tydliga mål. Planera tillsammans hur dessa mål ska uppnås. Kontinuerligt stämmer ni också av hur ni ligger till gällande måluppfyllelsen. Är det något ni ska göra mer eller mindre av för att närma er målet?
  • Håll funktionella möten. Skapa en tydlig agenda inför möten och håll er till det som är viktigt under mötena för att inte låta tiden rinna iväg. Fråga er om mötet fyller någon funktion för att utvärdera om ni pratar om ”rätt” saker eller inte. Möten ska ha ett tydligt syfte. 

flaggor

 

Tips!

Ge positiv beteendebaserad feedback.

  1. Beskriv din kollegas beteende. Exempel: Igår eftermiddag såg jag att du lugnade Kalle så fint med lågaffektivt bemötande.
  2. Beskriv för din kollega varför det är bra för verksamheten. Exempel: Med ditt bemötande är du en bra förebild för oss andra pedagoger, men jag tror också att Kalle på sikt kommer att kunna lära sig av ditt sätt för att kunna lugna sig själv.

Glöm inte! Feedback ska vara ärlig, nära i tid och vara kopplat till ett beteende, inte till personlighetsegenskaper.

Läs fler

DISKUSSIONSVERKTYG: Hållbar förskola

TEMA: Hållbar förskola

Reflektera

Nr 5 2019
Praktisk pedagogik
lock

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant