01
02
03
04

Barnens planet – för allas lika värde

Förskolan är ingen värdeneutral plats utan har ett uppdrag att efterleva och ska aktivt förmedla demokratiska värden till barnen. Boken Barnens planet med tillhörande handledning är ett sätt att arbeta med detta. 

I handledningen till Barnens planet hittar du inspiration och konkreta exempel på hur man kan jobba med likabehandling och barns rättigheter i förskolan. Den bygger på boken Barnens planet men kan också användas fristående. I handledningens första del finns en faktaintroduktion med frågor att diskutera i personalgruppen. Därefter följer korta kapitel med ett eller flera exempel på aktiviteter, övningar och frågor att ställa till barnen under högläsning av Barnens planet. Längst bak i handledningen finns också tips på litteratur, forskning och filmer.

Här får du några smakprov från handledningen. Läs mer om Barnens planet, beställ boken och ladda ner hela handledningen kostnadsfritt på teskedsordern.se/barnens-planet/. På sidan 18 i Förskoletidningen 2/2019 kan du läsa ett reportage om förskolan Gånglåtens arbete med boken. 

I Förskoletidningen 2/2019 kan du läsa ett reportage om förskolan Gånglåtens arbete med Barnens planet. 

Diskutera
  • Hur arbetar ni idag med barnets rättigheter? Tänk på att det är många delar som ingår i arbetet, till exempel inflytande, ickediskriminering och att ge barn kunskap om deras rättigheter. Dela era idéer för hur ni kan utveckla det arbetet. 
  • Vilken skillnad är det mellan att prata om det som är ”annorlunda” och att prata om likheter och olikheter? 

bokhylla

 

Drömmar och reflektioner

I Barnens planet är drömmjölken ett medel som får vuxna att lyssna. Genom att barnen samlar sina drömmar i ett glas med mjölk som de vuxna dricker förstår de barnens behov och önskningar och kan tillgodose dem. I verkligheten finns barnkonventionen som säger att vuxna ska lyssna på barn och beakta barns åsikter. I förskolan ska barnen ha inflytande över verksamheten och de vuxna ska i planering och dagligt arbete reflektera över och följa barnens intressen.

Övning

  • Ta fram ett glas med vatten eller mjölk och något som kan symbolisera barnens drömmar (potatismjöl, glitter eller florsocker). 
  • Be barnen ta en nypa ”drömstoft”, tänka på en dröm de har och släppa ner den i glaset. 
  • Alla som vill får dela med sig av sina drömmar. Om det behövs kan du stötta barnen genom att ge dem början på en mening, till exempel ”jag drömmer om att kunna …”, ”jag drömmer om att …”
  • Ni kan utveckla övningen genom att prata om vem som bestämmer i förskolan, vem som bestämmer i världen och varför det ser ut så. Be barnen berätta om vem som borde smaka på drömmjölken. Vem är det som har makt att bestämma saker i barnens liv? 
  • Dokumentera barnens drömmar och reflektioner om vem som har makt. Hur kan ni använda er av den kunskapen?

spel

 

Boktips
  • Arbeta med jämställdhet i förskolan: med normmedveten pedagogik, Lisa Andersson Tengnér & Mia Heikkilä (2019), Gothia Fortbildning.
  • Barnkonventionen i en låda (2013), UNICEF Sverige.
  • Barns inflytande i förskolan: en fråga om demokrati, Elisabeth Arnér (2009), Studentlitteratur.
  • Bångstyriga barn: makt, normer och delaktighet i förskolan, Klara Dolk (2013), Ordfront.
  • FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen) (1989). Se till exempel barnombudsmannen.se
  • Möte med mångfald: förskolan som arena för integration, Aycan Bozarslan (2001), Liber. 
  • Olika men lika: att arbeta med barnkonventionen i förskolan (2014), Rädda Barnen.
Läroplanen

Grundläggande värden

Förskolan ska spegla de värden och rättigheter som uttrycks i FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen). Utbildningen ska därför utgå från vad som bedöms vara barnets bästa, att barn har rätt till delaktighet och inflytande och att barnen ska få kännedom om sina rättigheter.

laroplanen

 

Läs fler

DISKUSSIONSVERKTYG: Kulturmöten

TEMA: Kulturmöten

Reflektera

Nr 2 2019
Praktisk pedagogik
lock

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant