Kompetensutveckling för dig som arbetar i förskolan.

Förändringarnas tid

Med 2020 i backspegeln så är vi nog många som önskar att 2021 blir lite mer som vanligt. Jag hoppas att ni i förskolan fortsätter ert ovärderliga arbete med att ta hand om alla barn på bästa sätt och gör deras vardag så normal som möjligt tills pandemin är under kontroll.

Malin Ring

Malin Ring

Chefredaktör

#1
Årgång 46 - 2021
TEMA:
Årgång 46 - 2021

TEMA:
Lär med kollegorna

Förändringarnas tid

Med 2020 i backspegeln så är vi nog många som önskar att 2021 blir lite mer som vanligt. Jag hoppas att ni i förskolan fortsätter ert ovärderliga arbete med att ta hand om alla barn på bästa sätt och gör deras vardag så normal som möjligt tills pandemin är under kontroll.

Malin Ring

Malin Ring

Chefredaktör

Porträttet

Forskaren som stannade i förskolan

Att aldrig ta saker för givna, utan ständigt ifrågasätta och omvärdera – även sina egna tankar. Det är lockelsen med forskning, tycker Sven Persson

Nr 1: 2021
TEMA
Lär med kollegorna
Här finner du artiklar och verktyg som ni kan diskutera i ert arbetslag om detta nummers tema.
TEMA: Lär med kollegorna

Lyssna och pröva ger lärande

Kollegialt lärande är något som beskrivs som viktigt vad gäller utveckling av utbildningen och undervisningen. Men hur och när blir kollegiala samarbeten utvecklande? Är det självklart att det skapas ett konstruktivt kollegialt lärande bara för att man arbetar tillsammans i ett arbetslag, undrar Karin Alnervik. 

Nr 1 2021
TEMA: Lär med kollegorna

Här lyfter kollegorna varandra

Förskolan Utforskaren har byggt in det kollegiala lärandet i organisationen. Det finns tid för såväl bokcirkel som ”swapping”, medarbetarföreläsningar och walk-and-talk. 

Nr 1 2021
TEMA: Lär med kollegorna

De blir varandras förebilder

Ett kollegialt lärande innebär ofta utmaningar både i yrkesrollen och på ett personligt plan – men ger också möjlighet att skapa trygghet och mod. I förskolan Labyrinten på Värmdö ser man stora fördelar med arbetssättet. 

Nr 1 2021
Se allaSe färre
Reportage

Relationer i grönsakslandet

I projektet Grönsakslandet får förskolebarn i Malmö lära känna växande grödor. De besöker odlare på stadsnära fält, introduceras i saperemetoden och utforskar kretslopp.

Nr 1 2021
För dig som prenumerant

Kostnadsfria föreläsningar!

Är du prenumerant på Förskoletidningen får du tillgång till olika föreläsningar helt gratis. Du kan bland annat se Sofie Tubbin prata om musik, rytmik & språk, men också John Steinberg om att stärka arbetslaget på förskolan. 

Se föreläsningarna här

Bläddra i våra e-tidningar

Du kan läsa både Förskoletidningen och Praktisk pedagogik som e-tidning.

  • Du kan bläddra i våra e-tidningar som i en vanlig tidning, fast på en skärm. 

  • Du kan läsa e-tidningarna via din webbläsare eller via appen Förskoletidningen på din läsplatta eller smartphone.

  • Texten går att förstora och det finns ett särskilt läsläge för enklare artikelläsning.

  • I e-tidningarna finns ett generöst sökbart arkiv med artiklar från tidigare nummer.

Läs tidningen här.

Läsa vidare?

Denna artikel är publicerad i Förskoletidningen.
För att läsa vidare behöver du logga in.

Är du inte prenumerant än?
Förskoletidningen och Förskoletidningen Praktisk pedagogik ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant

Vi hittar dessvärre ingen aktiv prenumeration kopplad till uppgifterna du angivit

Om du redan är prenumerant

Har du en prenumeration på Förskoletidningen men lyckas inte logga in? Då kan någon av de två nedan förslagen hjälpa dig med detta.

  • Har du inget digitalt konto ännu? Då skapar du enkelt upp ett konto kopplat till din prenumeration för att kunna logga in och läsa alla artiklar.

Skapa ditt digitala konto

Vill du bli prenumerant?

Förskoletidningen ger dig inspiration, fördjupning, diskussionsfrågor och övningar – verksamhetsnära kompetensutveckling när den är som bäst!

Bli prenumerant